03:53|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 10 دی 1398 - 06:09
کد خبر: 13611

گرانی، کسادی را مهمان تاناکورا کرد

گرانی و آشفتگی‌های اقتصادی این روزها، کسادی را مهمان بازار لباس‌های دست دوم ارومیه یا همان تاناکورا کرده است
گرانی، کسادی را مهمان تاناکورا کرد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، یکی از پرمشتری ترین بازارهای ارومیه از سالهای گذشته را می‌توان بازار تاناکورا دانست، در سالیان گذشته که هنوز بازاری با این نام راه‌اندازی نشده بود، اجناس دست دوم به صورت دست‌فروشی، در گوشه و کنار شهر، فروخته می‌شد و مشتریان آن‌ها افرادی بودند که توانایی خرید پوشاک نو را نداشتند. اما ازحدود 26 سال گذشته، بازار تاناکورا، متشکل از چندین راسته موازی و با مغازه‌های چندمتری در هر راسته، ساخته شد و تغییرات جالبی کرد. از جمله اینکه مشتریان اجناس تاناکورا، دیگر افراد بی‌بضاعت و فقیر نیستند؛ بلکه افراد مرفه نیز جزئی از مشتریان این بازار شده‌اند.

برخلاف گذشته که بازارهای تاناکورا را فقط اجناس دست دوم پرکرده بود، امروزه اجناس نو و مارک‌دار اعم از پوشاک، کفش، پرده، چادرهای مسافرتی نیز، پا به این بازار گذاشته اند.

تاناکورا در ارومیه از سالیان دور علاوه بر همشهریان خود، میزبان مسافرانی بوده که از شهرهای مختلف  برای گردش و خرید به آنجا می‌آمدند.

بیشتر مشتریان تاناکورا مسافران و گردشگران هستند

محمدی از کسبه قدیمی بازار تاناکورا گفت: تا چند سال اخیر که دریاچه ارومیه پرآب و یک منطقه تفریحی گردشگری بود، افراد زیادی از شهرهای دیگر به ارومیه سفر می‌کردند و سری نیز به بازار بزرگ تاناکورا می‌زدند اما شاید بتوان گفت که با خشکی دریاچه ارومیه، بازار فروشندگان تاناکورا از مشتریان شهرهای دیگر کساد شد، اما این دلیل کافی برای خالی شدن بازارهای تاناکورا نیست.

مغازه‌های اجاره‌ای توان مالی برای مشارکت در هزینه‌های تجهیز زیرساخت‌ها را ندارند

براساس گفته یکی از کسبه بازار تاناکورا، گرانی‌های چند‌سال اخیر، مشتریان بازار را، با گذر زمان کاهش داده اما این دلیل بر بیکاری فروشندگان و تجمع اجناس روی هم نیست بلکه آن‌ها با قرار دادن اجناس خود در فضای مجازی، مشتریان خود را جذب می‌کنند.

این فروشنده ادامه داد: درصد مشتریانی که از شهرستان‌ها در فضای مجازی این اجناس را خریداری می‌کنند و با پست خریدهای خود را تحویل می‌گیرند، با مشتریانی که از ارومیه به صورت حضوری از بازار تاناکورا خرید می‌کنند، برابر است.

وی در رابطه با مشکلات کسبه در این بازار افزود: تکمیل زیرساخت‌های معابر بین مغازه‌ها مانند موزاییک‌کاری مقابل مغازه‌ها، موجب اختلاف برخی از کسبه با یکدیگر شد و همین امر موجب شد که کسبه‌هایی که مغازه‌هایشان به نام خودشان است، در این مورد کوتاه بیایند زیرا موزائیک‌هایی که با هزینه خود کسبه نصب‌می‌شد، منفعتی برای کسبه‌هایی که مغازه‌هایشان اجاره‌ای است، نداشت.

تاناکورا مشتریان خاص از اقشار پردرآمد هم دارد

در ادامه یکی از مشتریان بازار در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش که نخواست نامش ذکر شود، گفت: یکی از مشکلات بازار تاناکورا نبود امکانات گرمایشی در زمستان است و همین امر باعث می‌شود که خانواده‌ها نتوانند در کنار بچه‌ها از این مکان در فصل سرد سال خرید کنند.

وی ادامه داد: در سال‌های قبل بیشتر مشتری اجناسی که در این بازار عرضه می‌شد افراد کم درآمد بودند ولی چند سالی است که این بازار مشتریان خاص از اقشار پردرآمد هم دارد که تنها برای اینکه پوشاک برند بپوشند، از این مکان خرید می‌کنند.

مسجد نیمه‌کاره تاناکورا در انتظار تکمیل

در پایان یکی از کمبودهایی که ممکن است یک گردشگر را در محدوده بازار به خود جلب کند، مسجد بازار است که از چند سال پیش به صورت نیمه کاره رها شده و همین امر باعث شده که مشتریان و کسبه که قصد اقامه نماز دارند نتوانند از امکانات آن استفاده کنند.

گفتنی است این بازار بزرگ به دلیل میزبانی از گردشگران مناطق دیگر، به توجه بیشتری در زمینه ایجاد امکانات رفاهی و همچنین تجیهز زیرساخت‌های پذیرش گردشکر نیاز دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید