23:41|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 03 دی 1398 - 09:13
کد خبر: 13563
باریش گزارش می‌دهد:

بافت تاریخی ارومیه چشم انتظار ساماندهی جدی

بافت تاریخی ارومیه که گویای هویت و تمدن فرهنگی و پیشینه قدیمی این شهر است، در انتظار گوشه چشمی است تا ساماندهی شود.
بافت تاریخی ارومیه چشم انتظار ساماندهی جدی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، بافت قدیمی شهر ارومیه که چندسالی است از آن به عنوان کلانشهر یاد می شود، نشان دهنده تاریخی کهن است که ریشه در فرهنگ و تمدنی دیرینه دارد.

اگر گذرتان به کوچه پس کوچه های قدیمی شهر خورده باشد هنوز هم می توانید معابر قدیمی و یا حتی خانه هایی که گویای تاریخی چند صدساله هستند را در هیاهوی آپارتمانهای مدرن امروز مشاهده کنید.

در حال حاضر شهر ارومیه که از آن به عنوان دومین شهر پرجمعیت منطقه شمال‌غرب کشور یاد شده است، 417 هکتار بافت فرسوده دارد که نزدیک به 300 هکتار آن شامل بافت تاریخی فرسوده می‌شود.

این حجم قابل توجه از وجود بافت تاریخی فرسوده در شهری که چند ماه بیشتر تا رسیدن به ارومیه 2020 فرصت ندارد، نشان دهنده آن است که دستگاه های متولی برای ساماندهی این بافت هنوز که هنوز است برنامه دقیق و طرح مدونی ندارد و شاید هم پاس‌کاری مسئولیت ها بین دستگاه های اجرایی و متولی باعث شده که بافت تاریخی ارومیه این روزها به دست فراموشی سپرده شود.

وجود بازار تاریخی ارومیه با حجره‌های قدیمی، کاروانسراها، مسجد جامع، محله هایی با خانه‌های چندین ساله همگی بیانگر این مطلب هستند که باید طرح‌های مدونی برای ساماندهی این ظرفیت مهم شهری که می تواند ارومیه را به عنوان قطب گردشگری تاریخی معرفی کند، تدوین شود.

به گفته محمدرضا علیزاده امامزاده، رئیس شورای شهر ارومیه در این رابطه گفت: ارومیه 417 هکتار بافت فروسده دارد که از این میزان 330 هکتار شامل بافت تاریخی و قدیمی هستند که در برگیرنده مناطق شهری و روستایی ارومیه نیست.

گرچه بازار تاریخی ارومیه از جمله آثار قدیمی این شهر است که مرمت و بازسازی آن در راستای حفظ و صیانت از بافت قدیمی شهر در دستور کار قرار گرفته اما هنوز برای رسیدن به ایده‌آل‌های صیانت از آثار تاریخی فاصله داریم چراکه این برنامه نباید تنها شامل مرمت ظاهری باشد بلکه بناهای دیگر موجود در بافت تاریخی شهر نیازمند برنامه های هستند که با جذب گردشگر بتوان از آنها به عنوان منبعی برای توسعه اشتغال مردم نیز استفاده کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید