14:17|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 10 آذر 1398 - 07:24
کد خبر: 13417
به بهانه روز جهانی مبارزه با ایدز؛

بیماری که چراغ خاموش می‌تازد

با وجود اینکه هنوز راه درمان قطعی‌ برای ویروس HIV هنوز کشف نشده، اما فرد مبتلا اگر به موقع برای درمان مراجعه کند می‌تواند سالهای زیادی به زندگی عادی خود ادامه دهد.
ایدز پایان زندگی نیست/راه‌های انتقال را بشناسیم

سرویس اجتماعی باریش نیوز، ویروس ایدز همان ویروس نقص ایمنی اكتسابی انسان است كه بیماری ایدز را به وجود می‌آورد. این ویروس از این جهت خطرناك است كه به طور مستقیم به سیستم محافظ بدن حمله می‌کند و سلول‌های انسان را آلوده می‌كند و انرژی و مواد غذایی این سلول‌ها را صرف رشد و تولیدمثل خود می‌كند.

زمانی كه سیستم ایمنی بدن آسیب می‌بیند، بدن در مقابل ویروس‌ها، باكتری‌ها، قارچ‌ها و بیماری‌های بدخیم ضعیف می‌شود و با كوچك‌ترین تهاجمی به بیماری مبتلا می‌شود، به این معنی که یک سرماخوردگی ساده می‌تواند بلای جان فرد مبتلا به ایدز شود.

تغذیه مناسب عوارض بیماری ایدز را به تأخیر می‌اندازد

با وجود اینکه هنوز راه درمان قطعی‌ای برای ویروس HIV هنوز کشف نشده است اما فرد مبتلا به ویروس ایدز اگر به موقع برای انجام آزمایش تشخیصی مراجعه نماید و در صورت مثبت بودن آزمایش، به طور مرتب پیگیری و مشاوره شود تا در موقع مناسب و قبل از ایجاد علائم تحت درمان قرار بگیرد، به احتمال زیاد یك زندگی طولانی و به طور نسبی طبیعی خواهد داشت. همچنین تغذیه‌ مناسب به تأخیر در ایجاد عوارض بیماری كمك می‌كند و كسانی كه تغذیه‌ی خوبی داشته باشند دیرتر بیمار می‌شود.

راه‌های انتقال را بدانیم

این ویروس می‌تواند از طریق تماس جنسی، خون و فرآورده‌های خونی آلوده (مثلاً از طریق به‌کارگیری وسایل مشترک تزریق مانند سوزن یا سرنگ)، از طریق مادران آلوده به شیرخواران در طول بارداری، حول‌وحوش زایمان و یا از طریق تغذیه با شیر مادر منتقل شود.
طبق جدیدترین آمار منتشر شده از طرف رییس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، کل موارد ثبت شده این بیماری از ابتدا تا کنون ۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر بوده‌اند که ۶۰.۱ درصد به دلیل اعتیاد تزریقی و ۲۲.۲ به دلیل رابطه جنسی پرخطر به این بیماری مبتلا شده‌اند؛ در این میان سهم زنان ۱۸ درصد و سهم مردان ۸۲ درصد بود است. ۵۰ درصد کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بوده‌اند.

اولین روز ماه دسامبر در سال 1988 به عنوان روز جهانی ایدز نامیده شد و در سال 1991 روبان قرمز نماد بین‌المللی آگاهی ایدز شد و به‌عنوان نماد محبت برای افراد مبتلا به اچ آی وی و مراقبین آن‌ها شناخته شد.

هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود. در روز جهانی ایدز مردم لباس‌های شان را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها مورد نیاز است.

 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید