22:02|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 05 آذر 1398 - 08:47
کد خبر: 13385
باریش گزارش می‌دهد:

ازدواج، موضوع مهم اما در حاشیه

گرانی، تورم و افزایش قیمت‌های کالاهای اساسی و سوخت سد بزرگی در برابر ازدواج جوانان شده است.
ازدواج، موضوع مهم اما در حاشیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، میانگین سنی جامعه یک فاکتور بسیار مهم  برای تدوین کنندگان خط مشی کشور است چرا که چرخ اقتصاد کشور به دست نیروی کار و جوانان می‌چرخد.

کشورهای توسعه یافته برای فرار از عوارض ناشی از کاهش آمار ازدواج رو به جذب نیروی کار و جوان از دیگر کشورها آورده‌اند. ولی همین جذب نیروی خارجی خود مشکلات دیگری به همراه دارد بنابراین تنها راه مناسب برای فرار از کهولت جامعه تشویق و فراهم‌سازی بستر مناسب برای ازدواج جوانان است.

در جامعه ما مشکلات اقتصادی بر کاهش آمار ازدواج دامن می‌زند چرا که بدون وجود درآمد کافی و امنیت شغلی تشکیل خانواده ریسک بزرگی محسوب می‌شود و اغلب متاهلین اکنون با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و روز به روز بر مشکلاتشان اضافه می‌شود.

مسئولین باید برای هموار سازی راه ازدواج تلاش کنند ولی حقیقت این است که در جهت عکس عمل می‌کنند. بحث ازدواج یک موضوع بسیار استراتژیک است و عواقب نبود آن در آینده گریبان گیر مملکت می‌شود همین باعث شده است مسئولین توجه به امر ازدواج را به تعویق بیاندازند و یا با ارائه راهکارهای نامناسب باعث خنده می‌شوند.

آمار ازدواج در استان در سال جاری رشد منفی دارد

طبق آمار بدست آمده از چند ماه گذشته، امیر جوان کیا، مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهار کرد: آمار ازدواج از ابتدای امسال نسبت به سال گذشته با رشد منفی روبرو بوده است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه سال 97 آمار ثبت شده برای ازدواج در استان 7هزار و 402 مورد ثبت شده، خاطرنشان کرد: در سه ماهه امسال 6هزار و 454 ازدواج در استان ثبت شده که با رشد منفی 12/8 درصدی همراه است.

این مسئول با اشاره به رشد مثبت آمار طلاق خاطر نشان کرد: آمار ثبت شده در سه ماهه 97 برای طلاق یک هزار و 417 مورد و در سه ماهه سال 98 نیز یک هزار و 439 مورد ثبت شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی ادامه داد: آمار طلاق نیز در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1/6 درصد رشد مثبت داشته است و پیشی گرفتن آمار طلاق نسبت به ازدواج در جامعه زنگ خطری برای سست شدن بنیان خانواده به شمار می‌رود.

چشمان بسته مسئولین در برابر حقیقت‌ها

علی یکی از مخاطبان باریش می‌گوید: فارغ التحصیل دانشگاه هستم و با وجود اینکه 4 سال از اتمام دانشگاه می‌گذرد هنوز شغل مناسبی پیدا نکردم.

وی در ادامه افزود: حقیقت این است که در خرج خودم مانده ام چه برسد به اینکه بخواهم ازدواج کنم، ازدواج الان برای پولدارهاست.

این مخاطب باریش نیوز ادامه داد: گرانی هرروز زیادتر می‌شود ولی کسی نیست که قبول کند، گرانی سوخت هم اضافه شد و مطمئنم  در زیاد شدن قیمت کالای دیگر موثر است ولی مسئولین چشمشان را برابر حقیقت بسته‌اند.

وام ازدواج مسکنی ناکارآمد

دیگر مخاطب باریش نیوز در این باره می‌گوید: یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب بحث ازدواج است که همیشه به صاحبات قدرت در جامعه توصیه می‌کنند که کاری انجام دهند. آیا وام ازدواج سی میلیونی راهکار است؟

وی ادامه داد: الان یک ماشین لباسشویی در بازار نزدیک به هفت میلیون تومان قیمت دارد، یک خودروری معمولی 50 میلیون است، با 30 میلیون  تومان تسهیلات ازدواج فقط می‌شود سه قلم از وسایل مورد نیاز برای یک زندگی معمولی را تهیه کرد.

این مخاطب باریش نیوز افزود: فرزند آوری اولویت کشور است ولی چطور؟ هزینه بزرگ کردن یک کودک دور از دسترس من است و علیرغم میل خودم با این شرایط ترجیح می‌دهم مجرد بمانم.

با توجه به تغییر و تحول‌های اخیر و آمار مذکور که مربوط به چند ماه گذشته است، انتظار می‌رود آمار ازدواج دوباره روند منفی داشته باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید