06:30|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 09 آبان 1398 - 10:21
کد خبر: 13204
باریش گزارش می‌دهد:

ظرفیت اقتصادی طلای کثیف در ارومیه مغفول مانده است

گسترش تولید زباله در سطح شهر ارومیه این امکان را فراهم می‌کند تا زمینه مناسبی برای درآمدزایی و اشتغال‌زایی فراهم شود اما متاسفانه این امر در حال حاضر در این منطقه مغفول مانده است.
ظرفیت اقتصادی طلای کثیف در ارومیه مغفول مانده است

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، یکی از چالش‌های مهم در فضاهای شهری تولید زباله است که اگر برنامه‌ریزی اساسی برای دفع آن و حتی به‌کارگیری پسماند برای تولید انرژی صورت نگیرد خسارات جبران ناپذیری برای محیط زیست رقم می‌خورد.
گسترش جمعیت و به دنبال آن استفاده بیش از حد از لوازم پلاستیکی و عدم تفیکیک زباله مشکل بزرگی در شهر ارومیه است که باید مدیریت شهری اهتمام ویژه به این معضل داشته باشد.
عوامل مختلفی برای دفع و جمع‌آوری اصولی پسماند وجود دارد که یکی از این گزینه‌ها تفکیک زباله از مبدأ است که اگر فرهنگ سازی، آموزش و زمینه آن در سطح شهر ارومیه فراهم شود کمک شایانی به بازیافت دارد.
در جامعه کنونی از زباله به عنوان طلای کثیف نام بردند و در شهرهای مدرن با ایجاد کارخانه‌های بزرگ اقدام به تفکیک زباله‌ و تولید انرژی می‌کنند که جای خالی آن در آذربایجان‌غربی به ویژه مرکز استان نیز احساس می‌شود.
روزانه 2 هزار تن انواع پسماند در مناطق شهری و روستایی آذربایجان‌غربی دفن می‌شود
پیمان آرامون، سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در چهارمین نشست روسای سازمان‌های مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور که در ارومیه برگزار شد با اشاره به اینکه دفع مناسب پسماند یکی از مهمترین دغدغه های مدریت شهری در آذربایجان غربی است، اظهار کرد: امروزه یکی از مهمترین چالش‌های توسعه پایدار شهری مسئله پسماند است و متاسفانه به دلیل هزینه بر بودن این حوزه، توجه به آن در شهرداری‌ها مغفول مانده است.
آرامون با اشاره به دفع روزانه 2 هزار تن انواع پسماند در مناطق شهری و روستایی استان، افزود: از این میزان هزار و 500 تن زباله متعلق به مناطق شهری و 500 تن متعلق به مناطق روستایی آذربایجان‌غربی است و این مسئله توجه جدی مدیران شهری استان را به برنامه ریزی اصولی برای دفع مناسب این میزان پسماند را می‌طلبد.
وی با اشاره به دفع نامناسب پسماند در برخی از شهرهای استان و لزوم سرمایه گذاری جدی بخش خصوصی در این حوزه گفت: متاسفانه بخش خصوصی به دلیل هزینه بالای سرمایه گذاری در حوزه دفع پسماند علاقه مند برای سرمایه گذاری در این بخش نیست و شهرداری‌ها باید در این حوزه روش‌های مالی جدیدی را تدوین کنند.
آرامون با اشاره به حمایت دولت از بخش خصوصی  برای سرمایه گذاری در بخش مدیریت و دفع پسماند، گفت: در صورت تضمین سرمایه بخش خصوصی در این حوزه ، می توان شاهد فرصت‌های جدید اشتغال در این بخش بود. 
سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات دفع نامناسب زباله و تاثیر مخرب آن بر محیط زیست، گفت: راهکارهای برون رفت از این مشکلات باید آسیب شناسی شده و در روند فعالیت مدیران شهری مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی با بیان تجربه استان در تفکیک زباله از مبدا و تولید کمپوست توسط بخش خصوصی در شهر بوکان اظهار داشت: اجرای این طرح در شهر بوکان تجربه خوبی در حوزه مدیریت پسماند در استان آذربایجان غربی است و ما در استان از فعلان بخش خصوصی فعال در این حوزه حمایت می‌کنیم.
سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی در پایان تصریح کرد: امیدواریم باغ شهر زیبای ارومیه با عقبه تاریخی و سرسبزی بی مثال خود در بخش دفع پسماند‌ها دچار مشکلات و آلودگی نشود.
شهرداری‌ها از ظرفیت طلای کثیف غافل مانده‌اند
سیف‌الله مطلبی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان‌غربی اظهار کرد: یکی از مهمترین گام‌ها برای رسیدن به توسعه پایدار توجه به مدیریت پسماند به ویژه در کلانشهرها است که تاکنون مورد غفلت واقع شده است.
وی با اشاره به اینکه قوانین خوبی برای مدیریت پسماند در سال‌های گذشته تصویب شده است، تصریح کرد: وضعیت پسماند شهری در کلانشهرها از مرحله بحران گذر کرده و باید یک نگاه عملیاتی برای بهتر شدن اوضاع در این حوزه داشته باشیم.
مطلبی با اشاره به اینکه مدیریت پسماند یک بحث فرا سازمانی بوده و همه ارگان‌ها باید به آن ورود داشته باشند، خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرفته به پسماند به عنوان یک مقوله درآمدزا توجه می‌شود ولی متاسفانه در کشور ما به پسماند به عنوان یک امر هزینه زا نگاه می‌شود.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان غربی اظهار کرد: متاسفانه در کشور و آذربایجان‌غربی تاکنون شهرداری‌ها از ظرفیت طلای کثیف غافل مانده‌اند و همین امر باعث شده کشور در حوزه مدیریت پسماند با چالش روبرو شود.
این مسئول ادامه داد: باتوجه به وضعیت مالی شهرداری‌های کشور در سال‌های اخیر توجه به مدیریت پسماند می‌تواند به یک منبع درآمد پایدار و اشتغال‌زا برای شهرداری‌های بزرگ و کوچک تبدیل شود.
2 هزار مخزن 770 لیتری مخصوص زباله‌تر در سطح شهر وجود دارد 
احد یوسفی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری ارومیه با اشاره به سطل‌ها مخصوص انواع زباله و مخازن موجود در سطح شهر ارومیه، اظهار کرد: در شهر بیش از 2 هزار مخزن 770 لیتری مخصوص زباله تر وجود دارد و در بافت مرکزی شهر 100 دستگاه مخازن مخصوص تفکیک زباله وجود دارد که به صورت هفتگی تخلیه می‌شوند.
وی با اشاره به شکایت شهروندان درباره بوی مخازن و شیرابه‌های زباله‌ها افزود: این سازمان برای پاک‌سازی و تخلیه این مخازن 24 ساعت شبانه روز فعالیت دارد ولی باید شهروندان هم باید در نظر داشته باشند که این مخازن برای زباله‌های صنوف مختلف و برخی زباله‌های گذری است نه اینکه هر خانوار زباله‌های تر و خشک خود را بدون تفکیک در آن خالی کنند.
یوسفی با اشاره به مدیریت مخازن زباله، گفت: در پی این هستیم که سطل‌های زباله موجود در سطح شهر به‌صورت زیرزمینی و هوشمند تعبیه شوند و مطالعات موردنظر نیز در حال انجام است و این اتفاق سبب می‌شود بو و شیرابه تولیدی این زباله‌ها باعث اذیت شهروندان نشود و می‌توانیم زباله‌ها را در مدت‌زمان بیشتری ذخیره کنیم و هنگام پر شدن مخزن سیستم هوشمند اطلاع می‌دهد که باید این مخازن تخلیه شوند.
وی افزود: بعد از به اتمام رسیدن مطالعات به‌صورت پایلوت عملیاتی شده و بعد از تأیید تمامی مراحل به شکل انبوه در سطح شهر اجرا می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهری ارومیه با بیان اینکه علمی کردن مدیریت پسماند و استفاده از صنعت در این موضوع هدف ما است، اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان بومی توان اجرای این سیستم هوشمند را دارند و نیاز به استفاده از تجارب و تکنولوژی خارجی نیست.
تفکیک زباله از مبدأ در سطح شهر ارومیه زمانی تحقق پیدا می‌کند که متولیان شهری زمینه آن را فراهم کنند و با ایجاد فرهنگ‌سازی و آموزش در بین مردم، آنان را به سمت تفکیک زباله از مبدأ ترغیب کنند.
گسترش تولید زباله در سطح شهر ارومیه این امکان را فراهم می‌کند تا همانند سایر شهرهای مدرن زمینه برای در آمدزایی از طریق زباله در آذربایجان‌غربی  و به ویژه شهر ارومیه فراهم شود تا به جای هزینه‌های کلان برای دفن پسماند بتوان در این زمینه اشتغال زایی و درآمدزایی انجام داد.    

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید