14:01|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 08 آبان 1398 - 09:48
کد خبر: 13193
باریش گزارش می‌دهد:

آمار مبهم به صادرات هم رسید

امسال مسئولان در حالی از صادرات 600 هزار تن کالا از مرزهای آذربایجان‌غربی خبر می‌دهند که بیشتر محصولات تولیدی در بخش کشاورزی روی دست تولیدکنندگان ماند و اقدام عملی برای صادرات آنها صورت نگرفت.
صادراتی که نامعلوم‌های فراوان دارد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، در حال حاضر از صادرات ۶۰۰ هزار تن کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی خبر می‌دهند و این درحالی است کشاورزان از صادر نشدن محصولات گلایه می‌کنند.

برای فراهم کردن زمینه اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی استان باید با کشور‌های همسایه به‌ ویژه کشورهای همسایه آذربایجان‌غربی مبادلات اقتصادی داشته باشیم به این امر ضروری دقت کنیم زیرا با افزایش صادرات می‌توانیم اقتصاد مقاوتی خوبی در کشور اجرا کینم.

اما کمتر کسی به این امر مهم توجه می‌کند و هر سال مشکلات دست به دست یکدیگر می‌دهند تا محصولات کشاورزی نتوانند به اقتصاد استان کمک کنند.

آذربایجان غربی با 967 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری نخجوان، عراق و ترکیه پنج پایانه مرزی، 9 گمرک و بازارچه دارد.

در پی دقت به امر اقتصاد مقاومتی، مبادلات اقتصادی با کشور‌های همسایه وجود دارد که امری ضروری و از جمله روش‌های نقش آفرینی در تجارت جهانی، گسترش تولیدات داخلی و تبادلات بین مرزی است و باید این مسئله را در نظر داشت که یکی از راه‌های گسترش همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد بازارچه‌های مرزی است و به‌ عنوان بخشی از یک راه‌ حل اقتصادی برای کاهش بحران‌های منطقه‌ای، می‌تواند در مناطق مرزی ثبات ایجاد کند.

صادرات ۶۰۰ هزار تن کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی

محمد دهقان، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در 5 ماهه نخست سال جاری بیش از 600 هزار تن کالا با ارزش بیش از 768 میلیون دلار از بازارچه‌ها و گمرکات استان به کشورهای همسایه و اروپا صادر شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی 145 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: گمرک سرو با صادرات 148 هزارتن کالا به ارزش بیش از 917 هزار دلار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی، 152 درصد و از لحاظ ارزشی، 10 هزار و 348 درصد افزایش صادراتی داشته است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در رابطه با واردات از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان نیز عنوان کرد: طی 5 ماهه نخست امسال 233 هزار و 888 تن کالا به ارزش بیش از 341 میلیون دلار از طریق بازارچه ها و گمرکات استان وارد کشور شده است.
دهقان بیان کرد: واردات کالا با توجه به تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی علیه کشور، از لحاظ وزنی 44 درصد و از لحاظ ارزشی 76 درصد افزایش داشته است.
وی افزود: در آذربایجان‌غربی تعداد 4 هزار و 631 نفر دارای کارت پیله وری فعال و 147 هزار و 828 کارت مرزنشینی فعال در استان هستند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی تولیدات داخلی جمهوری اسلامی ایران در اربیل با حضور 221 شرکت در قالب 340 غرفه افزود: با توجه به موفقیت این نمایشگاه، نمایشگاه اختصاصی کشور در سلیمانیه نیز در اوایل دی ماه سال جاری برگزار می‌شود.

روند صادرات محصولات کشاورزی از آذربایجان‌غربی کند است

قاسم عزتی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه در گفت‌وگو با سرویس اقتصادی باریش نیوز، در رابطه با وضعیت خرید و فروش گوجه فرنگی در میدان میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه اظهار کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه مشکلی در خرید و فروش گوجه فرنگی در میدان میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه وجود ندارد و گوجه فرنگی از قیمت هزار تا 2 هزار تومان به فروش می‌رود.
وی افزود: از هفته گذشته صادرات گوجه فرنگی آغاز شده اما مشکلی که در صادرات وجود دارد و باعث کندی آن شده است تعرفه‌ کشورعراق است که برای هر کیلو گوجه فرنگی 3800 تا 4 هزار تومان تعرفه واردات دریافت می‌کند.
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه در ادامه تصریح کرد:هم اکنون روال خرید و فروش گوجه فرنگی و سایر محصولات کشاورزی در میدان میوه و تره‌بار عادی است و کشاورزان از بابت فروش محصولات خود نگران نباشند.

خبر ممنوعیت صادرات کلم به گوش می‌رسد

یکی از مخاطبان باریش نیوز که علاقه‌ای به ذکر نامش نداشت با گلایه از وضعیت صادرات اظهار کرد: باوجود اطلاع كليه مسئولان از آغاز زمان برداشت گل كلم وساير كلم‌ها در اروميه، صادرات محصولات کشاورزی از این دست همچنان ممنوع است.

وی ادامه داد: با فرا رسیدن زمان برداشت محصول اين منطقه صادرات آن به عراق و ساير كشورهای همسايه ممنوع می‌شود.

این مخاطب باریش نیوز با اشاره وضعیت بد کشاورزان بیان کرد: این محصول حال نه قيمت مناسب و نه فروش مناسب دارد امیدواریم مسئولين فكری به حال كشاورزان كنند.

با توجه به تمامی گفته‌ها می‌توان دریافت خبر افزایش صادرات صحیح است اما صادرات چه چیزی معلوم نیست.

حال که این استان ظرفیت صادرات را دارد با توجه به شغل افراد منطقه خود و محصولات کشاورزی فراوان باید صادرات محصولات کشاورزی را در اولویت قرار دهد.

مبادلات اقتصادی آذربایجان‌غربی با کشورهای همسایه می‌تواند زمینه اشتغال و درآمد‌زایی را فراهم کند و این امر نیازمند اهتمام ویژه مسئولان و همچنین توجه بیش از پیش به ظرفیت‌های مرزی استان را می‌طلبد و دریچه‌ تازه‌ای را برای رونق اقتصادی به وجود می‌آورد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید