03:27|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 06 آبان 1398 - 13:12
کد خبر: 13187
یادداشت:

ارومیه؛ شهر تاکسی‌های بدون مسافر

افزایش تعداد تاکسی‌های بخش خصوصی و عمومی در ارومیه در چند سال اخیر نسبت به گذشته انگار آرام آرام این شهر را دارد به شهر تاکسی‌های بی‌مشتری تبدیل می‌کند.
ارومیه؛ شهر تاکسی‌های بدون مسافر

سرویس اجتماعی باریش نیوز، حمل و نقل عمومی بدون شک از ارکان مهم توسعه هر شهری محسوب می‌شود اما آنچه باید مدنظر متولیان باشد ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا در بخش حمل و نقل عمومی است تا در کنار حل معضل ترافیک افرادی که چرخ زندگیشان از درآمد جابجایی مسافر می‌گذرد هم بتوانند کسب درآمد مطلوب داشته باشند.

شاید در یک سال اخیر شماهم در بخش‌هایی از شهر ارومیه با تصویر پارک بیش از حد معمول تاکسی در مسیرهای شهری روبرو شده باشید، رانندگانی که برای جابجایی چند مسافر حتی ساعتها باید در صف منتظر بمانند تا نوبتشان برسد و بتوانند مسافر سوار کنند.

معضل کمبود مسافر برای تاکسی‌های شهری آنجایی بیشتر می‌شود که این روزها مسافربرهای بخش خصوصی در قالب عناوین مختلف نیز گوشه‌ای از بار حمل و نقل عمومی را بر دوش دارند و در عمل تاکسی‌ها فقط  در مسیرهای داخل شهری شاید بتوانند در زمان‌های کمتری مسافر سوار کنند.

گرچه وجود تاکسی‌های زیاد در شهری مانند ارومیه که هنوز از داشتن نعمت حمل و نقل سریع مانند تراموا بی‌بهره است می‌تواند رفت و آمد شهروندان را تا حد زیادی سهل و سریع کند اما به نظر می‌رسد که نبود توجه به میزان عرضه و تقاضا در این بخش باعث شود که زمان و سرمایه افرادی که از این راه ارتزاق می کنند خیلی بیشتر از درآمدی کسب می کند به هدر می‌رود.

بیکاری و درست در نیامدن حساب و کتاب خانواده‌ها در دخل و خرجشان شاید یکی از دلایلی باشد که افراد را ناچار به مسافرکشی و اشتغال در حرفه سخت و طاقت‌فرسای رانندگی تاکسی داخل شهری می‌کند و همین امر شاید ایجاب می‌کند مسئولان در برطرف کردن مشکلات معیشتی مردم بیشتر تلاش داشته باشند تا برخی‌ها که شغلشان راننده تاکسی نیست در شرایط فعلی به درآمدهای پایدار برسند و چرخ زندگیشان آنقد لنگ نشود که از روی ناچاری به مسافرکشی روی بیاورند.

به گفته مسئولان شهری سال گذشته بیش از 5 هزار دستگاه تاکسی در ارومیه فعالیت داشتند که این تعداد به اذعان خودشان هم نسبت به جمعیت شهری زیاد است چراکه متاسفانه در سال‌های گذشته روند توسعه ناوگان تاکسیرانی غیرکارشناسی بوده و تعداد تاکسی‌های موجود نسبت به جمعیت شهر رقم بالایی را نشان می‌دهد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید