21:07|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 06 آبان 1398 - 11:58
کد خبر: 13185
مشاور خانواده در گفت‌و‌گو با باریش:

نبود مهارت در قبول شکست‌های اجتماعی از دلایل خودکشی است

نبود مهارت‌های لازم برای قبول شکست‌های اجتماعی از دلایلی است که فرد را ترغیب به خودکشی می‌کند.
نبود مهارت در قبول شکست‌های اجتماعی از دلایل خودکشی است

تورج محمدزاده، دکترای روانشناسی و مشاور خانواده در گفت‌و‌گو با سرویس سلامت باریش نیوز، رابطه با عوامل موثر در اقدام به خودکشی جوانان اظهار کرد: خودکشی یک رفتار است که به دلیل عدم وجود مهارت کافی در زندگی رخ می‌دهد.

وی با اشاره به شکست‌هایی که این افراد در زندگی با آن مواجه می‌شوند، خاطر نشان کرد: شکست در موقعیت تحصیلی و کاری از این شکست‌ها هستند و این‌گونه افراد به جای انتخاب راه های بهتر برای مشکلات خود، راه حل خودکشی را انتخاب می‌کنند.

این روانشناس در رابطه با این سوال که کدام قشر و جنس از جامعه بیشتر در معرض اقدام به خودکشی قرار دارند، گفت: تهدید به خودکشی در زنان بیشتر مواقع برای ترساندن طرف مقابل انجام می شود، اما در مردان این‌گونه نیست و شکست‌های بزرگ معمولا از دلایل خودکشی است.

محمدزاده با استناد به برخی آمارهای موجود به آمار نگران کننده خودکشی در بین نوجوانان اشاره کرد و افزود: نداشتن آگاهی و تجربه و همچنین خلاء آموزش مهارت های رفتاری در برخورد با موانع و مشکلات زندگی از جمله عواملی است که نوجوانان را در معرض جدی این آسیب اجتماعی خطرناک قرار می‌دهد.

این مشاور خانواده در ادامه اقداماتی را که می‌تواند در پیشگیری از خودکشی موثر باشند اینگونه بیان کرد: برقراری رابطه خوب، به دور از هر نوع تنبیهی در بین والیدین با فرزندان اولین قدم موثر برای پیشگیری از این امر است زیرا فرزند به راحتی می‌تواند مشکلات خود رابا والدینش در میان بگذارد

این روانشناس و واقعیت درمانگر با اشاره به لزوم مداخله روانشناسان در کاهش عوارض آسیب های اجتماعی، خاطرنشان کرد: مداخله بهنگام روانشاسان و همچنین مراجعه مردم به مشاور برای حل مشکلات فردی و رفتاری تا حد زیادی می تواند از آسیب‌های رفتاری مشکلات اجتماعی بکاهد و این امر نیازمند فرهنگ‌سازی جدی است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید