01:27|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1398 - 12:34
کد خبر: 12856
یادداشت:

بی‌تدبیری‌هایی که می‌تواند به قیمت جان دریاچه ارومیه تمام شود

نگین فیروزه‌ای آذربایجان غربی که بعد از سالها جان دوباره گرفته به ظاهر بازهم در چرخه بی‌تدبیری‌ها گرفتار شده به طوری به نظر می‌رسد ورود پساب صنعتی به این دریاچه می تواند مرگ دوباره آن را رقم زند.
بی‌تدبیری‌هایی که می‌تواند به قیمت جان دریاچه ارومیه تمام شود

سرویس اجتماعی باریش نیوز، به جای حفاظت از دریاچه ارومیه، اجازه ورود فاضلاب شهری و پساب شهرک های صنعتی به این این دریاچه داده می‌شود در حالی که افراد زیادی در تابستان برای تفریح و استفاده از خواص درمانی دریاچه به آن‌جا می‌روند.

یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس به اقدامات انجام شده در این زمینه انتقاد کرد. وی دو نفر را دو متهم اصلی فاجعه زیست محیطی در دریاچه ارومیه دانست که اجازه ورود پساب شهرک های صنعتی و فاضلاب شهری بدون تصفیه به دریاچه را دادند و با این کار کمر به قتل دریاچه بسته‌اند.

این نماینده متذکر شد که این سازمان‌ها مرگ دریاچه را کلید زده و برخلاف مسئولیت حاکمیتی خود تنها نظاره گر این مسئله هستند.

یکی از مسئولین ذی‌ربط  از اینکه یک قسمت از فاضلاب شهری ارومیه که به تصفیه خانه مرکزی وارد می‌شود خبر داده و بیان کرده است بخشی از فاضلاب مورد پالایش و تصفیه قرار می‌گیرد ولی بخشی از آن که اضافه بر ظرفیت تصفیه خانه است به ویژه در روزهایی که باران می‌بارد به صورت خام به پایین دست دریاچه سرازیر می‌شود.

اگر میزان فاضلاب ورودی بیش از ظرفیت تصفیه خانه است پس باید تصفیه خانه‌های جدید احداث شود زیرا سرازیری فاضلاب تصفیه نشده دبه سمت دریاچه عملا کار نادرستی است.

سعید موسوی، معاون نظارت و پایش مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی در گفت‌وگو با یکی از پایگاه‌های خبری ورود فاضلاب به دریاچه ارومیه را تایید کرد و از از ورود 70 درصد فاضلاب شهری ارومیه به صورت تصفیه شده به دریاچه ارومیه خبر داد.

تمامی این سخنان در حالی است که سعید موسوی، معاون نظارت و پایش مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی و فرهاد سرخوش، رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه از مصاحبه با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش نیوز در رابطه با این موضوع خودداری کردند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید