12:26|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1398 - 08:35
کد خبر: 12675
یادداشت:

سوزاندن جای تفکیک زباله را گرفته است

تفکیک زباله یکی از مراحل مهم در بازیافت و دفع زباله است. اینکه فکر می‌کنیم قرار دادن زباله‌ها بیرون از خانه نشان از پایان وظایف ما دارد امری اشتباه است زیرا ما مسئولیت خود را در قبال حفظ محیط زیست انجام نداده‌ایم.
سوزاندن جای تفکیک زباله را گرفته است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، متاسفانه تا به‌حال گروهی نمی‌دانند و یا درصد کمی هم که به این باور رسیده‌اند که زباله‌ها را می‌توان به مواد قابل استفاده تبدیل کرد، پس این افراد هیچ تلاشی در این زمینه ندارند. شاید چون هیچوقت فرهنگ سازی مناسبی برای تفکیک زباله صورت نگرفته است.

راه‌ها و روش‌های فراوانی از جمله دامپینگ یا تل انبار کردن زباله، لندفیل یا گورستان زباله، سوزاندن زباله، تولید انرژی از زباله، تولید کمپوست و بازیافت زباله برای از بین بردن زباله‌ها وجود دارد که گاهی مردم راحت‌ترین راه‌ها مانند انداختن در سطل زباله و یا سوزاندن را انتخاب می‌کنند.

یکی دیگر از روش‌های انهدام زباله، سوزاندن زباله است. معمولاً در این روش زباله‌ها توسط کوره زباله‌سوز، سوزانده می‌شوند که در نتیجه، خاکستر و گازهای سمی آزاد می‌شود. برای جلوگیری از ورود این مواد به محیط زیست باید مجهز به فناوری‌های پیشرفته بود و استانداردهای جهانی را رعایت کرد. به همین دلیل سوزاندن زباله مطابق با استانداردهای جهانی هزینه بالایی دارد. این روش جایی که محدودیت زمین وجود داشته باشد مناسب است و یکی از راهکارهای اصلی برای دفع زباله‌های بیمارستانی هست.

زباله‌های سوزانده شده، گازی سمی را در فضا منتشر می‌کنند که بر روی تغییرات آب و هوایی و سلامت انسان‌ها تاثیر منفی و مخرب می‌گذارد.

  تحقیقاتی به طور گسترده و در بیشتر کشورهای جهان با میزان آلودگی هوای متفاوت صورت گرفته است که نشان می‌دهد که در اثر سوزاندن زباله گازهایی همچون مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و جیوه در هوا منتشر می شوند.

در حال حاضر عوامل بسیاری بر افزایش آلودگی هوای جهان تاثیر می‌گذارند، عواملی که توسط دانشمندان بررسی و میزان آن نیز مشخص شده است. اما به دلیل اینکه پسماندهای زباله در فضای باز سوزانده می‌شوند، امکان اندازه گیری آن نیز ممکن نبوده و همین مشکل این عامل را خطرناکتر از باقی موارد کرده است.

به شهروندان توصیه می‌شود به‌جای سوزاندن زباله‌ها به‌خصوص در فضای باز اقدام به تفکیک زباله‌ها کنند که نه‌تنها یک فرهنگ‌سازی است بلکه کار را برای مامورین شهرداری نیز راحت‌تر می‌کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید