06:04|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 03 مرداد 1398 - 08:56
کد خبر: 12511
مشاور دندانپزشکی باریش نیوز:

بهداشت غذایی نامناسب یکی از علت‌های تشکیل آهک دندان است

آهک دندان علت‌های مختلفی دارد ولی بهداشت غذایی نامناسب یکی از عواملی است که می‌تواند روند تشکیل آهک را تسریع کند.
بهداشت غذایی نامناسب یکی از علت‌های تشکیل آهک دندان است

 

مینا بوتراب، دکتر دندانپزشک در گفت‌و‌گو با سرویس سلامت باریش نیوز به پرسش مخاطبان درباره مشکلات و سوالات مربوط به دندان پزشکی پاسخ داده است.

سوال مخاطب:

من نسبت به ماده بی حسی حسیاست دارم به طوری که در زمان ترزیق داروی بی حسی افت فشارخون پیدا می کنم و هوشیاریم را از دست می‌دهم آیا راه درمانی برای این مشکل وجود دارد؟

 پاسخ:

برای درمان بیماری‌های دندان باید حتما بیمار قبل از ارائه هرگونه مشاور پزشکی ویزیت شود، برخی از داروهای دندانپزشکی حاوی موادی به نام اپینفرین هستند که در برخی از موارد بعد از تزریق باعث افزایش ضربان قلب یا گاهی سستی و بی‌حالی بیمار شود،

البته همین اپینفرین در داروهای بی‌حسی در صورت سریع تزریق شدن و وارد شدن به عروق خونی می‌تواند سبب واکنش‌های سیستمیک از جمله تپش قلب زیاد، تغییر حالت تنفس، از بین رفتن هوشاری و یا بی‌حالی فرد شود.

وجود اپینفرین در داروها عملکردشان به این‌گونه است که باعث می‌شود عروق خونی در ناحیه بی‌حس شده تنگ شده و مدت اثربخشی دارو را افزایش دهد و به همین علت برخی از مردم این تصور را دارند که به این دسته از بی‌حسی‌ها حساسیت دارند در حالی که این حساسیت نیست.

بیماران قلبی عروقی، کسانی که سابقه سکته دارند و همچنین افرادی با فشارخون بالا و کسانی که سابقه حساسیت به داروهای حاوی اپینفرین را دارند نمی‌توانند از این داروها استفاده کنند و بیمار بهتر است از قبل انجام درمان‌های دندانپزشکی موارد لازم را با دکتر معالج در میان بگذارد تا پزشک راه‌های درمان اصولی تر را بیمار انتخاب کند.

پرسش مخاطب:

برای رفع مشکل آهک دندان چه باید کرد؟

در رابطه با مشکل آهک دندان ابتدا باید با مراجعه به پزشک علت آهکی شدن دندان مشخص شود و بعد درمان دندان آغاز شود چون می‌تواند علت‌های مختلف داشته باشد از جمله وجود فلوراید زیاد در تغذیه افراد است و یا عدم شکل گرفتن کامل مینای دندان باشد البته باید گفت که بهداشت غذایی نامناسب هم می‌تواند منجر به تشکیل آهک در دندان‌ها شود.

هر کدام از دلایل تشکیل آهک در دندان درمان‌های جداگانه و خاص خود را دارند به طور مثال اگر هیپوپیلازی مینا یکی از دلایل آن باشد بهتر است که از فلوراید استفاده کنند و اگر لکه‌ها در اندازه خفیف باشد می‌توان از میکروابریژن دندان استفاده کنیم که دندانپزشک یک لایه نازک از روی دندان را برمی‌دارد و اگر لکه متوسط باشد با بلاک چین و سفید کردن دندان قابل رفع شدن است ولی اگر شدید باشد مجبور به استفاده از روکش دندان هستیم.

پرسش مخاطب:

دندان درد بسیار شدیدی دارم به طوری که احساس می کنم عفونت کرده برای درمان عفونت چه باید کرد؟

پاسخ:

در مورد این مشکل مخاطب باید گفت که تاکید داریم هیچ وقت داروهایی که برای عفونت استفاده می شوند هرگز مصرف خودسرانه نداشته باشند چون انتی بیوتیک های ضررهای خیلی زیادی دارند و بهتر است ابتدا به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنند تا علت درد و عفونت دندان مشخص شود و بعد داروی تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنند و هیچ وقت سرخود از هیچ داروی آنتی بیوتیکی برای از بین بردن درد و عفونت دندان استفاده نکنند.

پرسش مخاطب:

فک بالای دندانهایم خراب است و هر چقدر هزینه میکنم بی فایده است و از دندان مصنوعی هم نمی توانم استفاده کنم و الان از روکش دندان گذاشتم ولی درد بسیاری دارد به طوری برخی اوقات مجبور به درآوردن روکش دندان می شوم لطفا راهنمایی کنید؟

پاسخ:

ابتدا باید علت خرابی دندان مشخص شود و علت‌های متفاوتی برای خرابی دندان وجود دارد و از ابتدا باید روی ترمیم و عصب‌کشی تک تک دندان‌ها کار انجام شود چون دندان‌ها درمان‌های مختلفی دارند با توجه به اینکه این بیمار هم تاکید دارند نمی‌توانند دندان مصنوعی نگه دارند اول سعی بر این است که با ترمیم دندان‌های اصلی را حفظ کنیم و اگر امکانش نبود از درمان روکش استفاده می‌کنیم و چون این بیمار ذکر کردند روکش هم باعث ناراحتیشان شده بازهم ابتدا باید ویزیت حضوری شود و بعد می‌شود ایپلمنت را برای این بیمار پیشنهاد داد در صورتی که نتوانند از روکش و پروتز استفاده کنند.

پرسش مخاطب:

من سه سال پیش در فک پایین دو تا ایمپلنت کاشتم از آن موقع تا امروز لب پایینم قسمتی از اطراف لبم احساس بی‌حسی می‌کنم برای رفع مشکل چیکار باید کرد؟

پاسخ:

در این مورد به طوری کلی باید گفت که یکی از عوارض ناخوشایند ایمپلنت در فک پایین احساس گزگز و بی‌حسی در نواحی لب پایین و چانه است که این عارضه می‌تواند به دلیل تحت فشار قرارگرفتن عصب به دلیل نزدیکی ایمپلنت با عصب فک تحتانی باشد یا در برخی موارد می‌تواند نتیجه آسیب مستقیم عصب با دریل یا خود ایمپلنت باشد و با توجه به اینکه این مشکل سه سال است که برطرف نشده همیشه سوال این است که آیا این حس به حالت طبیعی برمی‌گردد یا خبر باید گفت اگر عصب به صورت مستقیم آسیب ندیده باشد به دلیل نزدیکی ایمپلنت تحت فشار باشد این حالت برطرف می‌شود ولی گاهی لازم است که ایمپلنت خارج شود.

اگر عصب آسیب جدی دیده باشد احتمال بازگشت آن کمتر است ولی در هر حالت بهتر بود که ایمپلنتشان همان موقع خارج می‌شد و به نظر می‌رسد که سه سال زمان زیادی است در حالت کلی بین دو هفته و گاهی یک سال طول می‌کشد که بی‌حسی برگردد و اگر سه سال برنگشته است امید کمتری برای بهبودی کامل وجود دارد و اگر خیلی اذیت می‌شود بهتر است ایمپلنت خارج شود. بی‌حسی باید طی یک سال پس از ایمپلنت بر می‌گشت اگر برنگشته احتمالا این بی‌حسی دائمی باشد.

پرسش مخاطب:

یکی از دندان‌های جلویم در فک بالا که روکش بود پین داشت در اثر عفونت شدید کمی لق شده بود به دکتر مراجعه کردم گفتند باید ریشه را بکشم  و اگر بشود ایمپلنت بکنم و یا روکش‌های طرفین را عوض کنم گفتند دندان شکسته اما من هیچ شکشی در دندان نمبینم چکار کنم؟

پاسخ:

همانطور که بیمار اشاره کردند وضعیت دندانی مناسبی ندارد اولا دندان‌های جلویی درگیر شدند و قبلا سالهای زیاد روکش بوده و پین داشته و عفونت شدید داشته تا حدی که این عفونت به لثه رسیده چون باعث لقی دندان شده و از این رو این بیمار بیشتر علت‌هایی که یک دندان باید کشیده شود دارند و تاج دندان را از دست دادند و تنها ریشه باقی مانده و این ریشه هم پین داشته و شکسته و عفونت خیلی شدید داشتند و لق بودند و از این رو حتما باید دندان کشیده شود و به جای آن ایمپلنت گذاشته شود و به نظر می‌رسد پزشک معالج بهترین گزینه را برای این بیمار تجویز کردند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید