16:26|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1398 - 10:49
کد خبر: 12146

توانمندی جوانان نقطه عطف رونق کارآفرینی در آذربایجان غربی

نقطه عطف رونق کارآفرینی در آذربایجان غربی که بتواند زمینه‌ساز شکوفایی اقتصادی شود، اعتماد به توانمندی‌های نسل جوان است.
توانمندی جوانان نقطه عطف رونق کارآفرینی در آذربایجان غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، بیکاری قشر جوان در جامعه کنونی به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده که می‌تواند به دنبال خود تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. تعداد زیادی از تحصیلکرده های دانشگاهی به دلیل نداشتن مهارت کافی و یا حمایت نشدن از سوی سازمان‌های مربوطه برای اشتغالزایی هنوز در پی یافتن شغل هستند.
در این میان به راهکارهای مختلفی می‌توان برای عبور از بیکاری اشاره کرد که یکی از این گزینه‌ها ایجاد کارآفرینی و اشتغال است. این روزها اکثر جوانان برای برون‌رفت از معضل بیکاری به ایجاد اشتغال و کارآفرینی روی می‌آورند، اما ناگفته نماند که در این مسیر با مشکلات متعدد نیز مواجه هستند.
لزوم حمایت نهادهای متولی از کارآفرینان 
حمیدرضا در ارسال پیامی به باریش نیوز نوشته است: من یک جوان 29 ساله هستم و با ایجاد اشتغال، مدت 6 سال است که به کار دامپروری مشغول هستم.
وی افزود: در آغاز فعالیت خود از موانع زیادی گذر کردم و هم اکنون نیز از کسب‌وکار و در آمد خود رضایت دارم همچنین برای 5 نفر از جوانان روستا نیز اشتغال ایجاد کرده‌ام.
حمیدرضا گفت: نگهداری از دام از حساسیت بالایی برخوردار است و تمامی جوانب بهداشتی و همچنین واکسینه شدن دام باید مورد توجه قرار گیرد اما در این راستا نهادهای دولتی حمایت مورد توجهی انجام نمی‌دهند.
بروکراسی پیچده ادارات باعث کاهش انگیز جوانان می‌شود
الناز فارغ التحصیل رشته کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز در خصوص مشکلات خود در راستای ایجاد کارآفرینی و اشتغال این چنین گفت: حدود دو سال است که تحصیلات دانشگاهی خود را تمام کرده‌ام و به دلیل علاقه‌ای که به رشته خود دارم برای فعالیت در زمینه کشاورزی و ایجاد کشت گلخانه اقدام کردم.
وی افزود: برادرم نیز به دلیل اشتیاق زیادی که برای راه‌اندازی کشت گلخانه‌ای و اشتغال کشاورزی دارد من را در این مسیر همراهی می‌کند اما در حال حاضر حدود 3 ماه از زمان اقدام ما برای دریافت مجوز و وام اشتغال زایی می‌گذرد ولی همچنان به نتیجه قابل توجه نرسیده‌ایم.
الناز گفت: رفت‌وآمد بیش از حد به ادارات انگیز جوانان را در مسیر پیشرفت و توسعه کاهش می‌دهد از این رو امیدواریم مسئولان فکری به حال جوانانی که در مسیر توسعه کارآفرینی در تلاش و تکاپو هستند داشته باشند. 
رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری در مقام عمل اجرایی شود
حجت‌الاسلام محمد جواد شبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با سرویس سیاسی باریش اظهار کرد: در مسیر آغاز فعالیت تولید کنندگان موانع زیادی وجود دارد و در جهت حمایت و رفع موانع کار تولیدی باید اهتمام جدی از سوی دولت و مجلس انجام شود.
وی افزود: اولین مانع در راه‌اندازی کارهای تولیدی بحث بروکراسی اداری است وقتی یک تولیدکننده و سرمایه گذار بخواهد قدمی برای کار تولیدی بردارد در همان ابتدای کار باید دالان پیچیده‌ای از کارهای اداری را طی کند و این نیاز به این دارد که مجلس و دولت باید هم فکری کرده و این کار را تسهیل کنند.
حجت‌الاسلام شبستری ادامه داد: وقتی تولیدکنندگان در آغاز کار تولیدی با حجم بسیار زیادی از بروکراسی اداری مواجه می‌شوند از ادامه کار صرف نظر کرده و از سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال اجتناب می‌کنند.
وی عنوان کرد: حمایت از تولید کنندگان اهمیت زیادی دارد و نباید رفع موانع در حد حرف و شعار باشد بلکه باید در مقام عمل نگاه ویژه‌ای به این مسئله صورت گیرد.
شبستری بیان کرد: بانک‌ها نیز در حیطه وظایف بانکی و ارائه تسهیلات و وام‌های مختلفی که در اختیار افراد قرار می‌دهند به صورت عمده به سمت تولید هدایت کنند تا تولیدکنندگان بتوانند از امکانات بانک‌ها نیز برخوردار شوند.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: مشکلاتی که در حال حاضر تولید را با خلل مواجه کرده است با تدبیر، رایزنی و برنامه‌ریزی‌های اساسی قابل حل است باید زمینه برای رایزنی با تولیدکنندگان و حل مشکلات آنان فراهم شود تا در سال جاری که به عنوان سال رونق تولید نام گذاری شده است قدم‌های قابل توجهی در راستای رونق تولید برداشته شود چرا که تولید کنندگان سهم بسزایی در شکوفایی اقتصاد کشور دارند.
حمایت از جوانان کارآفرین و افرادی که برای توسعه اقتصادی در جامعه اقدام به اشتغال‌زایی می‌کنند از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث ایجاد انگیزه برای ادامه مسیر آنان می‌شود.
همچنین استفاده از توانمندی جوانان برای شکوفایی بیشتر اقتصادی و توسعه شهری می‌تواند گام مهمی در چرخه تولید استان و رونق بخشی به آن ایجاد کند که امید است نهادهای متولی بیش از این در این راستا تلاش و فعالیت داشته باشند و از ظرفیت جوانان در راستای اشتغال‌زایی استفاده کرده و آنان را مورد حمایت خود قرار دهند. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید