19:35|چهارشنبه, اردیبهشت 19 ,1403
تاریخ انتشار: 17 آبان 1396 - 16:35
کد خبر: 7628

تقلیل چهار هزار نفری زائرین آذربایجان غربی در پیاده روی اربعین/کشور عراق به خوبی امنیت زائرین را تامین کرد

امسال نزدیک به 16 هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده بودند ولی نزدیک به 17 هزار نفر از آذربایجان غربی به پیاده روی اربعین رفته بودند که نسبت به سال گذشته 4 هزار نفر کاهش یافته است.

تقلیل چهار هزار نفری زائرین آذربایجان غربی در پیاده روی اربعین/کشور عراق به خوبی امنیت زائرین را تامین کرد

محمدرضا ندیری مدیرکل سازمان حج و زیارت آذربایجان غربی در گفت و گو با سرویس فرهنگی باریش نیوز؛ در رابطه با تعداد زائرین استان آذربایجان غربی در پیاده روی اربعین گفت: امسال نزدیک به 16 هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده بودند ولی نزدیک به 17 هزار نفر از آذربایجان غربی به پیاده روی اربعین رفته بودند که نسبت به سال گذشته 4 هزار نفر تقلیل یافته است.

وی ادامه داد: از عوامل تقلیل زائرین استان می توان به بسته بودن مرز خسروی اشاره داشت؛ مردم استان مشتاق به حضور در پیاده روی اربعین بودند و جمعیت 17 هزار نفری زائران نیز نسبت به جمعیت استان خوب است.

مدیر کل سازمان حج و زیارت آذربایجان غربی تصریح کرد: تعداد موکب های ایرانی نسبن به سال گذشته افزایش چشمگیری داشت؛ موکب های ایرانی با علائم بزرگی خود را به زائران نشان می دادند ولی موکب های عراقی بدون چشم داشت خدماتی را ارائه می دادند اما بزرگنمایی موکب های ایرانی سبب جذب مردم به موکب های ایرانی و کاهش مراجعه به موکب های عراقی شده بود که به نظر خوشایند نبود.

ندیری افزود: امسال در شهر کود عراق بیمارستان صحرایی با کلیه تجهیزات ایجاد شده بود و خدمات را به زائران ارائه می داد و در مسیرهای پیاده روی نیز نیروهای هلال احمر حضور داشتند؛ در ایام اربعین زائرین آذربایجان غربی بیشتر از مرز مهران تردد داشتند، قرار بود زائرین از مرز خسروی هم تردد داشته باشند اما علی رغم تکمیل زیر ساخت ها از سوی ایران در این مرز کشور عراق همکاری لازم را برای بازگشایی مرز خسروی نداشت.

وی در رابطه با برقراری امنیت در پیاده روی اربعین گفت: از نظر امنیتی هیچ مشکلی نبود و با توجه رسیدن عراق به بلوغ نظامی امنیت کاملی بر پیاده روی اربعین حاکم بود؛ امسال برای بازگشت زائران بصورت متمرکز اقدام شده است و با ساماندهی های انجام شده اتوبوس ها در پارکینگ های مختلف مستقر بوده و آماده انتقال زائران می باشند؛ نزدیک به 2 میلیون و 400 هزار نفر زائز ایرانی به عراق رهسپار شده اند و زائران برای جلوگیری از ازدحام و ترافیک یک الی دو روز بعد از اربعین بازگردند و به موکب های ایرانی نیز گفته شده است تا 2 روز بعد از اربعین خدمات را به زائران ارائه دهند.

محمدرضا ندیری در رابطه با حج خاطر نشان کرد: در حج عمره شرکتی اقدانات حج را انجام می دهد ولی ما در آن شرکت توانایی لازم را به جهت تامین امنیت نمی بینیم و توان اجرای خواسته های ما را ندارد و توان اجراء در سطح کلان را ندارند.

وی در خصوص حج های دانشجوئی اظهار داشت: حج دانشجوئی تاثیر بسیار زیاد و مثبتی داشت و جموهوری اسلامی ایران نیز این موضوع را می طلبد ولی فعلا شرایطی برای انجام حج دانشجوئی موجود نیست؛ سازمان کنفرانس سهمیه حج تمتع را می دهد و این موضوع به عربستان مربوط نیست و خوشبین به حضور در این حج هستیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید