00:47|پنجشنبه, اردیبهشت 13 ,1403
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 11:16
کد خبر: 4083

ارومیه , ونیز ایران!

از دیرباز شهر سرسبز و خوش آب و هوای ارومیه را با عنوان پاریس ایران مشناختند. اما در سالهای اخیر و با اجرایی شدن طرح ساماندهی آب های سطحی باید دنبال لقب دیگری برای ارومیه بود...

ارومیه , ونیز ایران!

شهر ارومیه با برخورداری از باغات سیب و انگور , آب و هوای دل انگیز , جنگلها , کوه ها , رود ها و در کنار نگین فیروزه ای کشور , از دیرباز با عنوان پاریس ایران شناخته شده است.

اما در سالهای اخیر و با اجرایی شدن طرح ساماندهی آب های سطحی که با هدفت جلوگیری از هدر رفت آب , مدیریت بحران و احیای دریاچه ارومیه به مرحله اجرا در آمد , شاهد وقوع پدیده ای در سطح شهر هستیم که بر اساس آن باید به دنبال لقب دیگری برای شهر باشیم! شاید ونیز ایران...

انتظار شهروندان ارومیه ای این بود که پس از صرف بودجه هنگفت و زمان زیاد و تحمل راه بندان و ترافیک و اعصاب خوردی  های فراوان دیگر پس از چند ساعت بارندگی شاهد سیل و آبگرفتی خیابانها نباشیم.

اما متاسفانه با گذشت مدتها از افتتاح فازهای مختلف طرح مدیریت آب های سطحی همچنان نظاره گر آبگرفتگی شدید خیابان های ارومیه پس از هر بارندگی هستیم. هرچند این وضعیت مختص ارومیه نیست و شرایط مشابه در شهرهای همسایه مانند تبریز و حتی در پایتخت کشور نیز وجود دارد , اما سوال اینجاست که چرا این مشکل در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به وجود نمیاید , در حالی که میزان بارندگی در بسیاری از این کشورهای توسعه یافته چندین برابر ایران است. شاید با بر آورد زیان های ناشی از تعطیلی شهر بر اثر آبگرفتگی و هدر رفت وقت و انرژی شهروندان , مسئولین محترم متوجه ضرر و زیان ناشی از عدم مدیریت بحران شوند و تصمیمی قاطع و تاثیر گذارتر در این مورد اتخاذ نمایند.

 

گزارش تصویری باریش , از آبگرفتگی خیابانهای ارومیه

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید