23:02|چهارشنبه, اردیبهشت 19 ,1403
تاریخ انتشار: 04 خرداد 1395 - 02:32
کد خبر: 3755

مطالبات مردم ارومیه

سومین سال از دوره چهار ساله ریاست جمهوری دکتر روحانی سپری میشود و ایشان در خرداد 1395 در ادامه سفرهای استانی خود به آذربایجان غربی سفر می کنند ...

مطالبات مردم ارومیه

به گزارش سرویس سیاسی باریش نیوز , سومین سال از دوره چهار ساله ریاست جمهوری دکتر روحانی سپری میشود و ایشان در خرداد 1395 در ادامه سفرهای استانی خود به آذربایجان غربی سفر می کنند و میهمان مردم خونگرم و مهماندوست ارومیه خواهند بود.

شاید بتوان بهبود شرایط اقتصادی را مهمترین وعده انتخاباتی دکتر روحانی در سطح ملی در نظر گرفت. اما در بُعد استانی بدون شک مهمترین و شاخص ترین وعده انتخاباتی ایشان در سفر به ارومیه در تاریخ 20 خرداد 92 بهبود و جلوگیری از تشدید بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه بود.

همزمان با سفر دکتر روحانی به شهر ارومیه , به بررسی مطالبات و دغدغه های شهروندان ارومیه و کنکاش مهمترین ضعف ها و نیاز های استان پرداختیم. بر این اساس میتوان اهم مطالبات شهروندان استان آذربایجان غربی را در سه دسته اقتصادی , زیست محیطی و گردشگری تقسیم بندی کرد , هرچند که در زمینه های اجتماعی و فرهنگی نیز کمبودهای زیادی احساس می شود.

مطالبات اقتصادی

 طبیعتا شرایط اقتصادی ارومیه و استان آذربایجان غربی نمی تواند چندان متفاوت از سایر نقاط کشور باشد , با این وجود شرایط خاص جغرافیایی و ظرفیت های موجود سبب گشته تا بسیاری از شهروندان از وضعیت اقتصادی حاکم بر استان رضایت چندانی نداشته باشند.

آمار موجود از سطح رفاه اقتصادی و میزان درآمد حاکی از عمق بحران اقتصادی خانوارها در استان آذربایجان غربی است. آمار بالای بیکاری جوانان استان با وجود تحصیلات بالای دانشگاهی آن هم در استانی که با کشورهای ارمنستان و ترکیه و عراق و جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد و دروازه اروپا محسوب میشود نشان از عمق بحران و رکود اقتصادی کشورمان دارد.

از این رو توجه بیشتر به گسترش مناطق آزاد تجاری در استان (در صورت توجیه اقتصادی در بُعد ملی) , ایجاد شغل بیشتر , حمایت از بنگاه های اقتصادی , احیای کارخانه های و کارگاه های صنعتی , حمایت بیشتر از فعالان حوزه کشاورزی و خروج از رکود در بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن و خودرو در راس مطالبات اقتصادی شهروندان آذربایجان غربی قرار دارد. بدیهی است که با توجه به ظرفیت های موجود افتتاح راه آهن ارومیه که بیش از یک دهه از وعده افتتاح آن میگذرد تاثیر بسزایی در دمیده شدن روح تازه ای در اقتصاد شمالغرب کشور از جمله ارومیه خواهد داشت.

مطالبات زیست محیطی

برجسته ترین وعده انتخاباتی رئیس جمهور در ارتباط با شهر ارومیه احیای دریاچه ارومیه بود. در این راستا تاسیس «ستاد احیا دریاچه ارومیه» و اقدامات این ستاد در مدیریت منابع آبی , انسداد چاه های غیر مجاز , ترویج آبیاری مکانیزه و بحثهای آموزشی و... تاثیرات بسزایی در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه و افزایش چشمگیر سطح آب دریاچه داشته است که البته بارشهای قابل توجه چند ماه اخیر نیز در این دست آورد بی تاثیر نبود!

اما با وجود بهبود نسبی شرایط دریاچه ارومیه (که با پیش رو بودن فصل گرما امیدواری به آن کمی زود است) همچنان شاهد بحران آبی در استان و نشست دشت ها و خالی شدن سفره های زیر زمینی آب هستیم. آلودگی هوای شهر ارومیه نیز از جمله جدید ترین مشکلات زیست محیطی شهر ارومیه است که در سالهای اخیر بیشتر به چشم می آید.


مطالبات در زمینه گردشگری

 شاید یکی از مهمترین مطالبات مردمان آذربایجان غربی , در زمینه جذب توریست و گسترش گردشگری در استان باشد که همان اندازه که از دو فاکتور قبلی (اقتصاد و محیط زیست) تاثیر می پذیرد , به همان اندازه نیز بر آنها تاثیرگذار است. استان آذربایجان غربی از نظر جغرافیایی با خاورمیانه و آناتولی و قفقاز همجوار است , با چهار کشور مرز مشترک دارد و دروازه اروپا به حساب می آید.

از نظر جمعیتی استان آذربایجان غربی بافت بسیار متنوعی دارد و ارومیه رنگین کمان اقوام و شهر همزیستی ادیان و مذاهب و زبان های گوناگون است. از نظر تاریخی از شمال تا جنوب استان مجموعه ارزشمند تاریخی از انبوه تپه های باستانی گرفته تا آثار تمدنی ایران باستان همچون سنگ نگاره خان تختی و آتشکده آذرگشنسب (تخت سلیمان) و بسیاری دیگر از آثار مربوط به ادوار مختلف تاریخی را دارا می باشد. از نظر طبیعی کوه های سر به فلک کشیده , جنگل های در هم تنیده , دشت های وسیع , رودخانه ها و آبشارهای خیال انگیر و مناظر بکر و دیدنی و از همه مهمتر وجود نگین فیروزه ای ایران زمین  یعنی دریاچه ارومیه همه و همه حاکی از ظرفیت های بالای استان در زمینه گردشگری و توریسم است.

اما با وجود این پتانسیل بالا متاسفانه شاهد کم توجهی مسولین به این بخش حیاتی از اقتصاد ملی و استانی هستیم. با وجود اینکه در سالهای اخیر با ورود بخش خصوص اقداماتی در زمینه هتلداری در سطح استان انجام شده اما همچنان ابتدایی ترین زیر ساختهای گردشگری در استان و شهر ارومیه فراهم نیست و توجه بیشتر مسئولین را در این زمینه می طلبد.

بر این اساس می توان گفت دولت آقای روحانی ضعیف ترین نمره در استان آذربایجان غربی را در زمینه گسترش و ایجاد زیرساختهای گردشگری می گیرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید