08:07|چهارشنبه, اردیبهشت 19 ,1403
تاریخ انتشار: 07 مهر 1398 - 06:58
کد خبر: 13016
به بهانه روز آتش‌نشان:

آتش‌نشانی رسالتی آمیخته با عشق و آتش

آتش نشانی شغل نیست رسالتی است که با عشق و آتش درآمیخته به طوری که لحظه‌ای غفلت از این وطیفه خطیر می‌تواند به قیمت جان، تنهای بیگناه زیادی تمام شود.
امکانات استانی باید تجیهز شود

سرویس اجتماعی باریش نیوز، آتش‌نشانی یکی از پرخطرترین مشاغل دنیا محسوب می‌شود اما در ایران هنوز در زمره مشاغل پر خطر قرار ندارد.

بدون شک هیچ پول و رقمی نمی‌تواند فداکاری‌ها و رشادت‌های آتش‌نشانان را جبران کند ولی مسئولان مختلف دولتی، شهرداری و همه دست‌اندرکاران موظف هستند زندگی کسانی را که از جانشان مایه می‌گذارند تا جان و مال دیگران را نجات دهند تامین کنند، آتش‌نشانی که حتی در روزهای استراحت نیز باید به ورزش و بازیابی بدنی بپردازند تا بتوانند در روز شیفت کاری به شهروندان خدمات مناسب ارائه کنند.

آتش ‌نشان شدن علاوه بر داشتن توانایی‏‏‌هایی بالای جسمانی، روحیه‏‌ای بسیار مقاوم برای مقابله با شرایط ناگوار می‏‌خواهد و در واقع داشتن هر دوی این امتیازات لازمه این پیشه سخت و دشوار است. قطعاً تنها عشق و علاقه در وجود آتش‌نشانان است که مشکلات و سختی‌‏های این حرفه را در مقابل آن‏ها کوچک نشان می‌دهد و عشق است که آنها را در مقابله با ماموریتهای سختی که خطرات آنها، جانشان را تهدید میکند برای ماموریت احتمالی بعدی آماده نگاه می‌دارد.

در سال 1359 دقیقا در این روز پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق از سوی دشمنان مورد حمله هوایی قرار گرفت و پس از آن آتش‌نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شدند اما این بار آتش تنها دشمن آنها نبود، بلکه در حین اطفای حریق بار دیگر این پالایشگاه بمباران شد و تعداد زیادی از آتش‌نشانان در این حادثه قهرمانانه به شهید رسیدند.

تمام این اتفاقات بهانه‌ای شد تا هفتم مهر به عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آن را تصویب کرد.

جنگ آتش‌نشانان با آتش تمامی ندارد و آنها وقتی در ایستگاه صدای آژیر را بشنوند لحظه‌ای را برای رسیدن به محل حادثه تلف نمی‌کنند تا هر چه زودتر برای نجات جان و مال مردم دل به حادثه بزنند. رشادت‌های آتش‌نشانان داستان‌های فراوانی دارد که خط بسیاری از این داستان‌ها را ایثار و از خودگذشتگی تشکیل می‌دهد.

اما برخلاف تمام این شجاعت‌ها این روزها گاهی شاهد کوتاهی این قهرمانان در امر امداد رسانی به شهروندان هستیم که دلایل این کوتاهی را گاهی نبود امکانات و گاهی هم نبود مسیر ویژه آتش‌نشان اعلام می‌کنند.

در حال حاضر حتی کار به جایی رسیده که در زمان خبردادن از یک آتش‌سوزی بهانه‌هایی مانند دوری مسیر و نبود ماشین ‌می‌آورند اما این‌ها هیچ کدام نمی‌تواند دلایل خوبی برای کسانی باشد که در مقابل چشمانشان زندگی و دار و ندارشان به باد می‌رود.

لطفا مسئولین ذی‌ربط به این نکات توجه کنند و نگذارند که رسالت آتش‌نشانان به این طریق خدشه دار شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید