17:03|جمعه, اردیبهشت 14 ,1403
تاریخ انتشار: 06 اسفند 1402 - 15:41
کد خبر: 18718

استاندار آذربایجان غربی:بارندگی‌های قابل قبولی را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شاهد بودیم

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: در زمستان امسال با توجه به ۲۰۲ میلیمتر بارندگی و افزایش ۵۷ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته، بارندگی‌های قابل قبولی را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شاهد بودیم.
استاندار آذربایجان غربی:بارندگی‌های قابل قبولی را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شاهد بودیم

استاندار آذربایجان‌غربی به کاهش بارندگی‌ها در چند سال اخیر در حوضه دریاچه ارومیه نیز اشاره کرده و یادآور شد: در زمستان امسال با توجه به ۲۰۲ میلیمتر بارندگی و افزایش ۵۷ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته، بارندگی‌های قابل قبولی را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شاهد بودیم.
 
معتمدیان همچنین با اشاره به وضعیت مناسب سد‌های آذربایجان غربی، افزود: هم اکنون سد بوکان ۶۸ درصد، سد مهاباد ۱۰۵ درصد، سد حسنلو ۵۲ درصد، سد ساروق ۴۳ درصد و در مجموع ۵۰ درصد افزایش حجم آب سد‌های استان نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم.
 
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت رهاسازی آب سد‌ها و رودخانه‌ها در احیای دریاچه ارومیه، بیان داشت: امسال از اواخر آذر ماه، رهاسازی آب از سد‌ها برای تامین حقابه دریاچه ارومیه آغاز شده و اخیراً نیز رهاسازی آب این سد‌ها گسترش یافته است.
 
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به رهاسازی ۸۵ میلیون مترمکعب آب در سال گذشته نیز اشاره کرده و افزود: با مدیریت صورت گرفته در آذربایجان غربی در طول یک سال اخیر، ۱۱ تالاب اقماری دریاچه ارومیه بعد از مدت‌ها احیا شده و نشاط اجتماعی را برای جامعه به ارمغان آورده است.
 
معتمدیان همچنین از تعیین ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب به عنوان حقابه دریاچه ارومیه در کارگروه ملی نجات دریاچه خبر داده و تصریح کرد: کمیته‌های متولی احیای دریاچه ارومیه به صورت مستمر شرایط را رصد می‌کنند تا تخصیص حقابه دریاچه، آسیبی به تامین آب شرب مردم و کشاورزی منطقه وارد نسازد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه دولت سیزدهم به صورت جدی و صادقانه احیای دریاچه ارومیه را دنبال می‌کند، افزود: مطالبه بحق مردم برای احیای دریاچه ارومیه، یک دغدغه ملی بوده و با تخصیص اعتبارات قابل توجه از سوی دولت، پروژه‌های سخت افزاری احیای دریاچه با سرعت در حال تکمیل است.
 
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به رویکرد دولت در حوزه نرم افزاری احیای دریاچه نیز اشاره کرده و اظهار داشت: با مدیریت صحیح در چند دهه گذشته، می‌شد جلوی حفر ۷۳ هزار چاه غیرمجاز، افزایش ۱۴۹ هزار هکتاری باغات و مصرف مازاد ۲.۵ میلیارد مترمکعب آب را در حوضه دریاچه ارومیه گرفت.
 
معتمدیان همچنین با بیان اینکه با تمام توان و عزم جدی پیگیر احیای دریاچه ارومیه هستیم، افزود: نظام و دولت در ادوار مختلف، تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه کرده و مردم نیز باید در صیانت از دریاچه و آب‌های رها شده به سمت آن، همکاری کنند

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید