00:56|پنجشنبه, اردیبهشت 13 ,1403
تاریخ انتشار: 19 دی 1398 - 11:18
کد خبر: 13665
باریش گزارش می‌دهد:

زنگ خطری که هنوز جدی گرفته نمی‌شود

با اینکه زنگ خطر کاهش تعداد جمعیت در آذربایجان‌غربی خیلی وقت است به صدا درآمده اما این‌گونه به نظر می‌رسد که یکی از دلایل آن می‌تواند عدم تمایل زوج‌ها به فرزندآوری در سال‌های اخیر باشد.
زنگ خطری که هنوز جدی گرفته نمی‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از ارکانی که در توسعه اقتصادی می تواند نقش مهمی ایفا کند، جمعیت و به تبع آن نیروی انسانی است.
افزایش نرخ جمعیت جوان در واقع نویدبخش دولت‌ها برای بهره‌مندی از نیروی انسانی جوان است و در مقابل حرکت هرم سنی جمعیت به سوی پیری، می‌تواند هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ای را بر دولت‌ها تحمیل کند و همین امر شاید یکی از عوامل کندی در رشد اقتصادی شود.
رابطه معنادار کاهش توان اقتصادی و عدم تمایل به فرزندآوری
با اینکه زنگ خطر کاهش تعداد جمعیت در آذربایجان‌غربی خیلی وقت است به صدا درآمده اما اینگونه به نظر می‌رسد که یکی از دلایل این امر می‌تواند عدم تمایل زوج‌ها به فرزندآوری در سال‌های اخیر باشد.
کاهش توان اقتصادی خانواده‌ها در تامین نیازهای ضروری فرزندان، شاغل بودن زوجین و ترس از آینده، بالارفتن سطح توقعات والدین برای حمایت تمام جانبه از فرزندان را شاید بتوان از مهم‌ترین دلایلی دانست که زوجین را تصمیم خود مبنی بر نداشتن فرزند یا تک‌فرزندی مصمم می‌کند.
در سال 95 ناصر حضرتی، رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی جمعیت آذربایجان‌غربی طی آخرین سرشماری همان سال، سه میلیون و 265 هزار و 219 نفر اعلام کرد که از این تعداد یك میلیون و 658 هزارو 319 نفر مرد و یك میلیون و 606 هزارو 900 نفر زن عنوان شدند و بررسی آمار مرگ و میرها و میزان متولیدن در سال‌های بعد از آن آنقدر نیست که بتوان به روند افزایش جمعیت در این استان مرزی خوش‌بین شد.
چراکه براساس اعلام مسئولین استانی مرگ و میر در استان 5 درصد افزایش یافته در حالی میزان تولدها در همین بازه زمانی به میزان 10 درصد کاهش داشته است و این می‌تواند برای تعغادل هرم جمعیتی در آذربایجان‌غربی زنگ خطر جدی محسوب شود.
کاهش 10 درصدی موالید در آذربایجان‌غربی
محمد حیرت‌انگیز، مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌غربی با اشاره به آمار 9 ماهه ابتدایی امسال از تولدهای ثبت شده، گفت: امسال 41 هزار و 733 واقعه تولد در استان به ثبت رسیده که این میزان نسبت به ‌‌‌مدت زمان مشابه سال گذشته 10.3 درصد کاهش داشته است.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌غربی همچنین از افزایش 5درصدی آمار فوتی‌ها خبر داد و افزود: امسال 11 هزار و 569 نفر در آذربایجان‌غربی واقعه فوت به ثبت شده است.
افزایش سن ازدواج و حرکت به سمت پیری جمعیت
یکی از عواملی که می‌شود در کاهش نرخ جمعیت در سالهای اخیر موثر دانست، افزایش سن ازدواج و به تبع ان تاخیر در فرزندآوری است، متولیان و مسئولان رده بالای استانی باید با اجرای طرح های مشوقی در ترغیب جوانان به زندگی مشترک بسترهایی را فراهم کنند که جوان امروز بتواند در کنار یک اشتغال مناسب و البته پایدار تشکیل خانواده داده و صاحب فرزند شود.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید