03:09|چهارشنبه, اردیبهشت 19 ,1403
تاریخ انتشار: 16 آبان 1398 - 11:18
کد خبر: 13262
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی ارومیه در گفت‌و‌گو با باریش:

تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستایی به کمک دریاچه ارومیه می‌روند

اجرا و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستایی مجاور دریاچه ارومیه، گامی کوچک اما موثر در روند احیای این دریاچه است.
تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستایی به کمک دریاچه ارومیه می‌روند

سیدمهدی عصمت ساعتلو، مدیر امور آب و فاضلاب روستایی ارومیه در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز با اعلام این خبر اظهار کرد: یکی از اولویت‌ها و مهمترین چالش‌های وزرات نیرو در وضعیت فعلی تنش آبی کشور، مدیریت مصرف و کاهش اتلاف آب در کلیه صنایع آب بر، بازچرخانی مجدد آب خاکستری و استفاده مجدد از پساب فاضلاب های شهری و روستایی بالاخص در بخش کشاورزی است.

وی افزود: در این راستا، با افتتاح پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب روستای قولنجی در سال 1391، اولین گام در زمینه تصفیه فاضلاب و حفظ محیط زیست در روستاهای تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی ارومیه برداشته شد.

این مسئول گفت: در صورت تامین اعتبارات لازم و تحت پوشش درآمدن فاضلاب دیگر روستاهای شهرستان، مخصوصا روستاهای مجاور دریاچه ارومیه، گامی کوچک اما مهم در زمینه احیای دریاچه ارومیه برداشته می‌شود.

عصمت ساعتلو با اشاره به ظرفیت خروجی 20 لیتر در ثانیه تصفیه‌خانه فاضلاب قولنجی اظهار کرد: در صورت تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، امکان انتقال فاضلاب شهر قوشچی به روش ثقلی و با طول تقریبی خط انتقال شش کیلومتر به آن تصفیه خانه، میسر می‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی ارومیه اظهار کرد: مراحل مقدماتی مطالعاتی این طرح صورت پذیرفته و درصورت عملیاتی نمودن موضوع، کنترل آلودگی های فاضلاب و استفاده مجدد از پساب و مدیریت جامع منابع آب، امکان پذیر خواهد بود.

گفتنی است؛ تصفیه‌خانه فاضلاب روستای قولنجی در زمینی به مساحت 11 هکتار در مجاورت روستای قولنجی و در فاصله شش کیلومتری ساحل دریاچه ارومیه واقع شده است.

این تصفیه‌خانه به روش برکه تثبیت، در دو مدول، شامل یک برکه ته‌نشینی و یک برکه هوادهی و یک برکه اختیاری اجرا شده که با توجه به دبی فاضلاب ورودی 6 لیتر در ثانیه به تصفیه‌خانه، در حال حاضر صرفا یک مدول در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید