13:32|شنبه, اردیبهشت 29 ,1403
تاریخ انتشار: 07 اردیبهشت 1398 - 10:09
کد خبر: 11851
به گزارش باریش:

لزوم احیای فضاهای تفریحی و گردشگری دریاچه ارومیه

مردم منطقه آذربایجان در پی جان گرفتن دوباره دریاچه ارومیه از شور و شوق خاصی برخوردار هستند و با حضور در کنار دریاچه، خوشحالی خود را نشان می‌دهند اما در این میان رسیدگی به زیرساخت‌ها و ایجاد فضاهای تفریحی در این مکان باید مورد توجه قرار گیرد.
لزوم احیای فضاهای تفریحی و گردشگری دریاچه ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان  در سال‌های نه چندان دور به سبب برخورداری از آب فراوان مقصد سفر مسافران و گردشگران بسیاری بود که ترجیح می دادند اوقات فراغت خود را در کنار ساحل شور نگین فیروزه ای آذربایجان بگذرانند.
اما این دریاچه از اواسط سال ۸۰ شروع به خشک شدن کردبه طوری که در سالهای اخیر در معرض خطر خشک شدن کامل قرار گرفت. بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که دریاچه ارومیه در سال ۲۰۱۵ ، ۸۸ درصد مساحت خود را از دست داد.
دلایل بسیاری برای خشک شدن دریاچه ارومیه ذکر شده‌ است که هر کدام می‌تواند در این زمینه تأثیر گذار باشد از جمله کاهش بارش برف و باران و بروز خشکسالی، احداث بزرگراه شهید کلانتری بر روی دریاچه و همچنین استفاده بی‌رویه از منابع آب حوزه آبریز دریاچه در سال‌های اخیر از از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان شده است. اما تحقیق جدیدی توسط چند تن از محققان در آمریکای شمالی نشان می‌دهد که خشک‌سالی تنها باعث کاهش 5 درصدی بارش در حوزه آبریز دریاچه ارومیه شده و عوامل انسانی و اجرای پروژه‌های مختلف در جهت توسعه اقتصادی دریاچه را با بحران مواجه کرده است.
به گفته کارشناسان محیط زیست، کاهش آب و خشک شدن دریاچه ارومیه خسارات جبران ناپذیری را در پی دارد و باعث ایجاد بادهای نمکی در منطقه و در نهایت تهدیدی برای ساکنان و کشاورزان آن منطقه به شمار می رود.
از این رو مسئولین کشوری و استانی در راستای احیای دریاچه ارومیه، طرح‌های مختلفی را طراحی کردند تا از خشک شدن دریاچه ارومیه که در وضعیت بحرانی قرار داشت جلوگیری کنند اما با این حال هنوز اقدام جدی و قابل توجهی در این مسیر صورت نگرفته است.
حال خوب دریاچه ارومیه
در آخرین روزهای سال 97 و در آستانه سال جدید، بارش‌های قابل توجهی در سطح کشور اتفاق افتاد که در برخی از مناطق باعث ایجاد سیل و خسارات جبران ناپذیری در آن مناطق شد.
اما با وجود خسارات متعدد سیل به چند استان کشور، این بارش‌ها باعث افزایش تراز آب دریاچه ارومیه شد و سطح آب دریاچه به شکل قابل توجهی افزایش یافت.
آب دریاچه ارومیه دو برابر شد    
خلیل ساعی، مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی از افزایش ۷۹ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه خبر داد.
,وی اظهار داشت: وسعت دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش به ۲ هزار و ۹۹۱ کیلومتر مربع رسیده است.
مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی، تراز سطح دریاچه ارومیه در چهارم اردیبهشت ماه ۹۸ را یک هزار و ۲۷۱ متر و ۵۴ سانتی متر خواند و افزود: تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۷۹ سانتی متر افزایش یافته است.
وی گفت: حجم آب موجود در دریاچه ارومیه به 4.13 میلیارد متر مکعب رسیده که نسبت به مشابه سال قبل حجم آب دو برابر شده است.
روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود
فرهاد سرخوش، مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: روزانه به طور متوسط ۶۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده و سبب افزایش سطح آب آن می‌شود.
وی با اشاره به افزایش مستمر آب دریاچه ارومیه از ابتدای سال تاکنون اظهار داشت: با توجه به بارش‌هایی که صورت گرفته هر روز 2 سانتیمتر تراز آب این دریاچه افزایش می‌یابد که این عامل نقش مهمی در احیای آن دارد.
سرخوش افزود: آب تمامی بارش‌هایی که در سطح استان و حوضه آب ریز دریاچه ارومیه صورت می‌گیرد، وارد دریاچه ارومیه نمی‌شود و فقط قسمتی از این آب‌ها وارد آن می‌شوند.
وی گفت: روزانه به طور متوسط 50 الی 60 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود.
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: رهاسازی آب سدها به دریاچه  به طور مداوم ادامه دارد و آب 4 سد که از اول فروردین دریچه آن‌ها باز شده است تا پایان اردیبشهت 98 همچنان دریاچه ارومیه را سیراب می‌کنند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه هزار و 271 سانتی متر است که نسبت به سال گذشته با افزایش 75 سانتی متری همراه بوده و وسعت آن نیز 2 هزار و 765 کیلومتر است که نسب به مشابه سال قبل 675 کیلومتر افزایش یافته است.
افزایش آب دریاچه ارومیه، ذوق شوق مردم را در پی داشت
علی در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز گفت: افزایش آب دریاچه ارومیه امید را در دل مردم دیار آذربایجان زنده کرد و خدا را شکر می‌کنیم که باز هم خوشحالی مردم در کنار دریاچه را شاهد هستیم.
وی گفت: امیدواریم با افزایش سطح آب دریاچه ارومیه مسئولان نیز تدابیری بیندیشند که از کاهش آب دریاچه در روزهای گرم تابستان جلوگیری شود و این روند ادامه داشته باشد و همچنین با ایجاد فضاهای تفریجی در کنار دریاچه ارومیه شاهد ورود گردشگران زیادی از مناطق مختلف به این منطقه باشیم. 
در ادامه گفتنی‌ است با وجود افزایش آب دریاچه ارومیه و به رغم آن شور و شوق و استقبال مردم از نگین فیروزه‌ای آذربایجان، انتظار می‌رود زیرساخت‌های تفریحی دریاچه ارومیه فراهم شود و فضاهای تفریحی و گردشگری آن، از نو بازسازی و احیا شود.
بنابراین در صورت ایجاد زیر ساخت و احیای فضاهای تفریجی و ساحلی دریاچه ارومیه، امیدواریم شاهد افزایش توریست و جذب گردشگر در این منطقه باشیم و از درآمد حاصل از آن قدم‌های مثبت و اثر گذاری را در این منطقه مشاهده کنیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید