18:46|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 10 آذر 1399 - 12:42
کد خبر: 15352
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (Polycystic ovary syndrome)، یک اختلال هورمونی شایع در زنان در سن باروری است. زنانی که دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک می شوند، ممکن است قاعدگی های طولانی مدت یا نامنظم داشته یا هورمون مردانه در آنها بالا باشد.
سندرم تخمدان پلی کیستیک

دکتر میترا حبیب زاده ، متخصص و جراح زنان ، زایمان و نازایی در گفت و گو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: علت تنبلی تخمدان مشخص نیست. تشخیص زود هنگام و درمان آن همراه با کاهش وزن می تواند به خطر عوارض بلند مدت آن که شامل دیابت نوع دو و بیماری قلبی نیز می شود را کاهش دهد.
وی در مورد علائم و نشانه هایی که سندرم تخمدان پلی کیستیک را کاهش می دهد گفت: این علائم اغلب حول و حوش اولین قاعدگی در دوران بلوغ بروز می کنند. اما گاهی اوقات تنبلی تخمدان در واکنش به اضافه وزن قابل توجه، بعدا اتفاق می افتد. علائم و نشانه های تنبلی تخمدان متفاوت است. تشخیص آن بر اساس حداقل دو نشانه زیر، انجام می شود:
_ قاعدگی های نامنظم: چرخه قاعدگی که طولانی یا نامنظم هستند یا دفعاتشان کم است، شایع ترین علائم تنبلی تخمدان هستند، مثلا ممکن است در طول سال کمتر از ۹ سیکل قاعدگی داشته باشید و بیش از ۴۰ روز بین دوره های قاعدگی تان فاصله بیفتد و قاعدگی تان خیای سخت و شدید باشد.
_ زیادی اندروژن: بالا بودن مقدار هورمون مردانه نیز می تواند علائم فیزیکی مثل زیادی رویش موی بدن و صورت و گاهی آکنه شدید و طاسی با الگوی مردانه باشد.
حبیب زاده گفت: از عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک می توان به؛ نازایی، دیابت بارداری یا فشار خون بالای ناشی از بارداری، سقط جنین یا زایمان زودرس، دیابت نوع دو یا پیش دیابت، وقفه تنفسی در خواب (اپنه خواب)، افسردگی، اضطراب و اختلال خوردن، خونریزی غیر طبیعی رحم و.... اشاره کرد.
وی در مورد چگونگی تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک گفت: یک راه دقیق و مشخص برای تشخیص قطعی این اختلال وجود ندارد. با سابقه پزشکی از جمله دوره های قاعدگی و تغییرات وزن، معاینه فیزیکی ( از جمله رشد مو های زاید (hirsutism، مقاومت به انسولین و آکنه) و آزمایش هایی مانند موارد زیر، تشخیص انجام می شود: 
_ معاینه لگن: دکتر اندام تناسلی را بررسی می کند تا ببیند آیا زایده یا چیز غیر طبیعی پیدا می کند یا خیر.
_ آزمایش خون: در آزمایشات خون میزان هورمون ها بررسی می شوند. به این ترتیب می توان احتمال های دیگر ناهنجاری های قاعدگی یا زیادی اندروژن را رد کرد. ممکن است آزمایش خون برای بررسی تحمل گلوکز و میزان کلسترول و دی گلیسیرید ناشتا نیز انجام شود.
_ سونوگرافی: در سونوگرافی وضعیت تخمدان ها و ضخامت دیواره رحم بررسی می شود. در این روش از امواج فراصوتی برای ایجاد تصویر استفاده می شود.
متخصص زنان، زایمان و نازایی در ادامه تصریح کرد: برای درمان این اختلال بیشتر حول مدیریت مشکلاتی چون نازایی، رویش زیاد مو های زاید (hirsutism)، آکنه و چاقی است. برای درمان ممکن است لازم باشد تغییراتی در سبک زندگی ایجاد شود یا داروهایی مصرف شود. 

نشانی: ارومیه خیابان حسنی ، نرسیده به برج آسمان ، مجتمع زیتون ، طبقه ۲ واحد ۳ 
شماره تماس : ۳۳۴۳۱۲۰۴_ ۰۹۱۵۳۴۱۴۷۳۶

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید