21:09|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 07 آبان 1399 - 13:40
کد خبر: 15242
یک روانشناس در گفتگو با باریش مطرح کرد:

افسردگی بعد از کرونا

بیماری کرونا در واقع خود، مسبب افسردگی انسان نمی‌شود، بلکه صرفا یک بیماری است ولی یکی از عوارض آن می‌تواند مشکلات روانشناختی مردم باشد.
افسردگی بعد از کرونا

تورج محمدزاده ، روانشناس و واقعیت درمان در گفت و گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، خود کرونا در واقع مسبب افسردگی انسان نمی‌شود، بلکه صرفا یک بیماری است ولی یکی از عوارض آن می‌تواند مشکلات روانشناختی مردم باشد که یکی از آنها افسردگی است که می‌توان در کنار آن اضطراب یا هر بیماری زمینه ای روانشناختی را نام برد.
وی گفت: افسردگی یکی از عوارضی است که دارای 16 نوع علائم می باشد که فرد مبتلا باید 4 نوع از این علائم را به مدت دو هفته داشته باشد، در این باره مهم ترین مسئله این است که فرد کارکرد روزانه خود را از دست بدهد آن موقع میتوان گفت که افسردگی بالینی در فرد رخ داده است که از عوارض آن میتوان به مشکلات کاهش اشتها، پرخوری، مشکل خواب، مرور افکار منفی گذشته، حساسیت نسبت به اتفاقات محیطی، فراموشی، کاهش روابط اجتماعی و کاهش حس لذت بردن اشاره کرد. درواقع با توجه به مطالب فوق الذکر میتوان گفت که افسردگی با غم تفاوت هایی دارد.
محمدزاده در رابطه با اینکه کرونا باعث افسردگی می‌شود پاسخ داد: خیر ، در واقع نگرشی که ما نسبت به این بیماری داریم و انتظاراتی که در زندگی وجود دارد و برخلاف انتظارات ما رخ می دهد ما دچار استرس می‌شویم و این استرس می‌تواند در همه افراد علائم مختلفی داشته باشد؛ در برخی وسواس، در برخی افسردگی و در برخی بیماری اضطرابی و مسائل دیگر می‌تواند باشد .
وی افزود: افسردگی در میان افرادی که زمینه ژنتیکی بیماری های روانی را دارند و یا افرادی که در زمینه های آموزشی، اقتصادی و اجتماعی دچار استرس هستند، نسبت به اتفاقات بیرونی مستعدتر از بقیه افراد برای افسردگی هستند.
محمدزاده  برای رهایی از عکس العمل های روانشناختی نسبت به اتفاقات بیرونی و مشکلات ناشی از قرنطینه خانگی و فشارهای روانی  کرونا اظهار کرد: از تنهایی و رفتن به اتاق و فکر کردن بپرهیزیم، به زندگی خود با روال عادی ادامه دهیم، مطالعه کردن و انجام فعالیت های ورزشی در خانه می‌توانند عاملی برای رهایی از این مشکل باشند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید