11:29|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: تاریخ انتشار: 12 دی 1400 - 13:37
کد خبر: 109

کاهش شدید جمعیت قوی فریادکش در تالاب‌های دریاچه ارومیه

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از کاهش شدید جمعیت قوی فریادکش در تالاب‌های دریاچه ارومیه خبرداد.

مهری اثنی عشری با اشاره به این که جمعیت قوهای فریادکش در دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقمای آن از سال ۹۳ رو به افزایش بوده و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به بالاترین میزان خود رسید گفت: متاسفانه از سال ۹۹ با کاهش آب ورودی به تالاب‌های استان آذربایجان غربی جمعیت قوهای فریادکش به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است.

وی با اشاره به آخرین سرشماری انجام شده افزود: از بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ قوی فریادکش در کشور تنها ۳۳ قو در تالاب‌های استان آذربایجان غربی مشاهده شده‌اند.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران خاطرنشان کرد: این پرندگان با توجه به شرایط آب و هوایی در زمستان‌ها به تعداد بسیار متغیری به نواحی جنوبی دریای خزر مهاجرت می‌کند. همچنین گزارش‌هایی از حضور این پرنده در استان‌های غربی و فارس نیز وجود دارد.

وی با اشاره به این که قوی فریادکش در فهرست پرندگان حمایت‌شده ایران قرار دارد تصریح کرد: تغییرات کیفی و کمی زیستگاه در نتیجه کاهش بارش باران و برف در فصل سرد سال و نیز گرمای هوا و افزایش سرعت و میزان تبخیر آب در فصل گرم سال، عدم تأمین آب تغذیه کننده تالاب‌ها، شکار غیرمجاز در پاییز و زمستان و فعالیت‌های انسانی مرتبط با توسعه در اراضی اطراف زیستگاه‌ها مهمترین عوامل تهدید این گونه ارزشمند است.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با تاکید بر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از این گونه گفت: تحقق حق‌ابه فصلی تالاب‌ها، جلوگیری از حضور شکارچیان و صیادان فصلی در دوره زمستان گذرانی، انجام اقدامات کنترلی در خصوص شیوع بیماری، مسمومیت یا مخاطراتی از این دست و کنترل ساخت و ساز و جلوگیری از اقدامات مؤثر بر کیفیت پارامترهای زیستی تالاب‌ها از مهمترین اقدامات حفاظتی در این خصوص است که به طور جدی دنبال می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید