13:03|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: تاریخ انتشار: 05 دی 1400 - 18:17
کد خبر: 107

مشاهده بیش از ۶۳ هزار فلامینگو بزرگ در تالاب‌های کشور

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیش از ۶۳ هزار فلامینگو بزرگ در تالاب‌های کشور سرشماری شده است.
احمدرضا لاهیجان‌زا‌ه با اشاره به این که فلامینگوها در پهنه‌های آبی باز کم‌عمق و گلی، دریاچه‌های آب‌شور و لب‌شور، آب‌های به شدت قلیایی و نواحی جزرومدی سواحل زیست می‌کنند افزود: این پرندگان اجتماعی اغلب در دسته‌های چندصد یا چندهزارتایی دیده می‌شوند.
وی در خصوص پراکنش این پرندگان در کشور گفت: فلامینگوهای بزرگ به تعداد فراوان در دریاچه ارومیه و تالاب‌های استان فارس (طشک و بختگان) جوجه‌آوری داشته و تعداد زیادی از پرندگان غیرجوجه‌آور در طی تابستان در تالاب‌های مرکزی استان خوزستان (تالاب شادگان) و در سال‌های پرباران در منطقه سیستان دیده می‌شوند. همچنین تعدادکمی نیز در بخش‌های جنوبی سواحل خلیج فارس تابستان‌گذرانی می‌کند.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمستان‌گذرانی این پرندگان در دریاچه‌های شور استان فارس و به تعداد کمتر در استان‌های مازندران (خلیج گرگان و میانکاله)،‌گیلان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و در امتداد سواحل جنوبی‌کشور و نیز دریاچه ارومیه انجام می‌شود.
وی با بیان این که فلامینگوهای بزرگ در ضمیمه II کنوانسیون منع تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض انقراض (CITES) قرار دارند تصریح کرد: این پرندگان در ایران نیز در فهرست پرندگان حمایت‌شده قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی هستند.
لاهیجان‌زاده یکی از زیستگاه‌های فلامینگوهای بزرگ را تالاب درگه سنگی در استان آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل کاهش میزان آب ورودی به این تالاب در حالی که چند سال قبل شاهد حضور فراوان این پرندگان در این تالاب و مجموعه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه بودیم طی ۲ سال گذشته این جمعیت به شدت کاهش یافته است.
وی با اشاره به سرشماری‌های اخیر گفت: بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در کشور از ۶۳ هزار فلامینگو بزرگ در کشور، بیش از ۱۷ هزار در استان آذربایجان غربی مشاهده شده است.
به گفته معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست تخریب زیستگاه بر اثر تغییرات اقلیمی، خشکسالی و فعالیت‌های مرتبط با توسعه و نیز خطرات ناشی از صید و شکار و حضور مخرب انسان در زیستگاه در کنار تلفات ناشی از بروز بیماری از عوامل تهدید فلامینگوها به شمار می‌روند.
وی تصریح کرد: تامین حقابه سالانه و فصلی زیستگاه‌های طبیعی گونه، پایش کیفیت آب و تلفات یا مشکلات مرتبط با بیماری، پایش جمعیت‌های مهاجر و ثبت جابجایی‌های مقطعی کلنی‌های فلامینگو و جلوگیری از صید و شکار غیرمجاز در مناطق از جمله اقداماتی است که سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ این گونه ارزشمند در دستورکار خود دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید