09:26|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 28 خرداد 1397 - 11:44
کد خبر: 9752
کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با باریش:

عدم همگرایی باورهای عمومی ازموانع فرهنگی سرمایه گذاری در استان است

مهمترین موانع اصلي سرمایه گذاری در استان موانع سیاسی، تغییر و تحولات و نبود هدف گذاریهای سیستمی است.موانع اقتصادی از قبیل عدم شفافیتهای مالی و نوسانهای اقتصادی و موانع فرهنگی و قومیت گراییها و عدم همگرایی باورهای عمومی به منافع مشترک و موانع حقوقی است.
قومیت گرایی از موانع فرهنگی سرمایه گذاری در استان است

 کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با سرویس اقتصادی باریش‌نیوز، در خصوص سرمایه گذاری و محرومیت استان آذربایجان غربی گفت: 
با گذشت زمان و گسترش نظریات اقتصادی متغیرهای جدیدی به عنوان عوامل مؤثر بر رشد مطرح می‌شوند در این بین به لحاظ تاریخی نقش و جایگاه سرمایه گذاری، در فرآیند رشد و توسعه به حدی است که سرمایه گذاری را موتور محرکه رشد اقتصادی نامیدهاند. امروزه و خصوصاً در دهههای اخیر نیز مشاهده میگردد یکی از ویژگیهای مهم اقتصاد جهانی رشد چشم گیر جریدار سرمایه گذاری است. 

علی خسروزاده افزود: سرمایه‌گذاری در یک تعریف کلی عبارت از کاربرد سرمایه برای تولید درآمد جدید است. بر اساس نظر اقتصاددانان، سرمایه‌گذاری به معنای استفاده از منابع به منظور افزایش درآمد یا تولید در آینده است. 
باتوجه به اینکه در مورد جذب سرمایهگذاری توافق متمرکز و کاملی بین اقتصاددانان وجود ندارد، متغیرهایی بهعنوان معیارهای جذب سرمایهگذاری معرفی شود.  
عمده عوامل موثر عوامل جغرافیایی و دسترسی به کاریدور ترانزیتی، منابع اولیه ارزان و در دسترس و نیروی انسانی متخصص می باشد  
و استان آذربایجان‌غربی و به خصوص شهر ارومیه یکی از استان‌هایی است که پتانسیل‌های بسیار بالایی در راستای سرمایه گذاری دارد اما موانع و مشکلاتی پیش روی آن وجود دارد که اجازه فعالیت را نمی‌دهد. 
 
وی در تشریح سرمایه گذاری بیان داشت که سرمایه گذاری به دو قسم تقسیم می شود: سرمایه گذاری مستقیم خارجی که سرمایه گذاری مستقیم خارجی به عنوان یکی از عوامل مهم رشد و توسعهی اقتصادی کشورهای میزبان به شمار میرود و با مشارکت مستقیم سرمایه گذار که به شکل سرمایه مالی یا سرمایه فیزیکی مشارکت میکند و نتایج آن نه تنها بالا بردن تولید ملی میباشد بلکه اثرات مثبت دیگری به دلیل سهیم بودن در فعالیت بنگاه اقتصادی را نیز دارد منجمله تسهیل در تامین منابع اولیه، بازاریابی و فروش محصول در بازارهای هدف، و ایجاد اشتغال و بوکی نمودن تکنولوژی و علم و دانش به کار رفته است.


نوع دوم سرمایه گذاری خارجی که به نام سرمایه گذاری غیر مستقیم خارجی می باشد تفکیک می گردد که تنها با آورده نقدی به شبکه پولی همراه می باشد و جز تامین سرمایه مالی عوامل خارجی مثبت دیگری ندارد .


کارشناس اقتصادی اظهار کرد: با توجه به این تفکیک و با توجه به پتانسیلهای بالقوه منطقه به دلیل عوامل داخلی و خارجی موانع متعددی بر سرراه سرمایهگذاران میباشد، که مهمترین موانع اصلي به ترتیب موانع سیاسی و تغییر و تحولات و نبود هدف گذاریهای سیستمی فارغ جناح و حزب، موانع اقتصادی از قبیل عدم شفافیتهای مالی و نوسانهای اقتصادی و موانع فرهنگی و قومیت گراییها و عدم همگرایی باورهای عمومی به منافع مشترک و موانع حقوقی است. همچنین قوانین تحریم، گسترش بیش از حد بخش دولتی، عدم ثبات سیاسی، عدم اجماع داخلی، مشکلات امنیتی و بسته بودن سرمایهگذاری خارجی اقتصاد نیز به عنوان مهمترین موانع فرعی در این زمینه میتوان بیان نمود. 


خسروزاده ادامه داد: مضاف بر موارد یاد شده یکی دیگر از مشکلات نبود نیروی متخصص که دارای تجارب علمی و عملی و فنی در حوزه سرمایهگذاری در کارگروهها و تشکلهای دولتی و خصولتی سرمایهگذاری میباشد و اقدامهای انجام یافته همواره بر پایه آزمون و خطا انجام شده و با تحولات سیاسی و اقتصادی رخداده نیز جز اتلاف منابع اثری بههمراه ندارد و با وجود پتانسیلهای منطقه، سرمایهگذاران با فضای مبهم غیر شفاف انگیزش خود را از دست میدهند و با مهاجرت سرمایه به کشورهای منطقه استان آذربایجان غربی از این موهبت مهجور میماند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید