سیب عمده کالای صادراتی آذربایجانغربی/اتحادیه ها در برابر اصلاح قوانین و کمک به بهبود کیفیت نقش اساسی دارند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجانغربی در گفتوگو با سرویس اقتصادی باریشنیوز گفت:سیب از عمده کالای صادراتی استان سیب است که ۱۶ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده و محصولات فراوری شده سیب مانند آب سیب یا بریکس ۲۰ درصد با اختصاص ۷ درصد از صادرات کل را شامل می شود.
جعفر صادق اسکندری بازدید از مناطق مرزی، گمرکات و بازارچهها، احصا موانع و مشکلات تجاری و تلاش برای رفع موانع از جمله مسائل پیلهوران و مرزنشینان را از دیگر اقدامات و وظایف این سازمان عنوان کرد و گفت: برای حمایت و تقویت تشکل های صادراتی تلاش هایی صورت گرفته است.
وی با اشاره به وجود تنها یک اتحادیه صادراتی در آذرباجان غربی، اظهار کرد: اتحادیه ملی محصولات کشاورزی استان تنها اتحادیه ای است که عهده دار بخش صادراتی آذربایجان غربی است و در این زمینه فعالیت می کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجانغربی به برنامه ها و فعالیت های اتحادیه ملی محصولات کشاورزی آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: اتخاذ جهتگیری های کاری و تخصصی، تدوین برنامه های راهبردی و عملیاتی برای محقق سازی اهداف تجاری و شناسایی موانع قانونی گسترش فعالیت های اقتصادی و تجاری و کمک به رفع آن ها از جمله اقدامات این اتحادیه است.
اسکندری ایجاد همبستگی و یکپارچگی بین بنگاه ها و جلوگیری از ایجاد رقابت مخرب بین آنان را از جمله وظایف اتحادیه های تجاری و اقتصادی خواند و گفت: اتحادیه ها در برابر اصلاح قوانین و کمک به بهبود کیفیت آنها برای سرعت بخشیدن و کمک به امور نقش دارند.
وی ادامه داد: ارائه خدمات مشاوره ای و اطلاعاتی به روز در مورد کالاها، رقبا، قراردادها، بازاریابی، قواعد تجاری و سایر موارد مشابه به بنگاه ها و صادر کنندگان برای رونق صادرات محصولات کشاورزی تولید استان از جمله مسئولیت های اتحادیه ملی محصولات کشاورزی آذربایجان غربی است.
اسکندری با اشاره به شعار سال و لزوم حمایت از کالای ایرانی با قطع واردات کالاهای مشابه تولید داخل، یادآور شد: سیاستگذاری ممنوعیت واردات کالا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و به استان ها ابلاغ شده و وظیفه استان ها اجرای بخشنامه های صادره است و در این زمینه بخش های استانی توان و اجازه فعالیت مستقل ندارند.
وی ارائه پیشنهادات و نظرات کارشناسی به وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه کاهش واردات انواع کالا را از جمله اقدامات بخش های استانی این وزارتخانه برای حمایت از کالای ایرانی عنوان کردو گفت: در زمینه تولید کالاهای داخلی و توسعه صادرات محصولات تولید داخل باید تولیدکنندگان با توجه به نیازسنجی ها و بازاریابی صحیح و برنامه ریزی شده اقدام به تولید و عرضه محصولات خود کنند.
اسکندری در نظر گرفتن قیمت تمام شده محصول، کیفیت، بستهبندی، رقبای موجود در بازار و سایر شاخصه های تولید و صادرات کالا را برای همه تولیدکنندگان داخلی الزامی دانست و افزود: رایزنی با کشورهای همسایه برای تسهیل مبادلات تجاری دو طرف در قالب تفاهمنامههای تجاری به وسیله دستگاه های مربوطه از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت میگیرد.
وی ادامه داد: پیگیری برنامه اعزام و پذیرش هیئت های تجاری و بازاریابی برای آشنایی سرمایه گذاران، تجار و فعالین اقتصادی با ظرفیت ها و توانمندی های صادراتی هر دو طرف تجاری از جمله اقدامات حمایتی از بخش های تولیدی و تجاری این نهاد است.
نظر دهید