07:22|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 26 فروردین 1397 - 01:34
کد خبر: 9290
باریش گزارش می دهد:

رویای قطار ارومیه چه زمانی تحقق می‌یابد/ آیا ضعف در مدیریت عمرانی وجود دارد؟

طی سالیان اخیر مسئولان آذربایجان غربی وعده‌های بسیاری را در ارتباط با زمان افتتاح قطار ارومیه به مردم داده‌اند ولی این قطار هنوز که هنوز است به ارومیه نرسیده و مسئولان هنوز از روند افتتاح این پروژه بازدید کرده و ایراد می‌گیرند
رویای قطار ارومیه چه زمانی تحقق می‌یابد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، نزدیک به دو دهه است که از احداث پروژه راه آهنمراغه به ارومیه می‌گذرد و چند سالی هم می‌شود که وعده‌های توخالی مسئولان در ارتباط با افتتاح قطار ارومیه در ذهن مردم می‌چرخد و گوش مردم را پر کرده ولی عملاً هنوز که هنوز است قطاری به ارومیه نیامده و مردم حسرت شنیدن صدای سوت قطار در ارومیه را دارند.

مسئولین در بازه‌های زمانی مختلف در طی سال‌های اخیر قول افتتاح قطار و ایستگاه آن را در ارومیه داده‌اند و حتی در سال 95 و 96 نیز بازار وعده‌های افتتاح قطار ارومیه داغ بود و همه مسئولان خبر از رسیدن قطار در همین روزهای آینده و در ماه‌های اولیه سال 96 را به مردم می‌دادند.

مردم ارومیه بیش از پیش تشنه آمدن قطار به ارومیه شده‌اند چرا که وعده‌های توخالی بسیاری را در این ارتباط از مسئولان شنیده‌اند ولی عملاً کاری انجام نشده است و بسیاری از مردم ارومیه برای سفر با قطار به تبریز و یا دیگر شهرهای نزدیک می‌روند.

پس از مدت زیاد و وعده‌های متعدد مسئولان در ارتباط با افتتاح قطار ارومیه و با تلاش فراوان آن‌ها در آخر صرفاً یک قطار آن هم به صورت آزمایشی به ارومیه رسید و هنوز ایستگاه آن آماده نشده و مراحل آزمایشی قطار نیز طی نشده است.

تمامی این کمبودها در حالی است که اگر این قطار به ارومیه برسد و افتتاح شود باز هماشکالاتی به این طرح وارد است و یکی از مهم‌ترین ایرادات این پروژه، دور بودن ایستگاه فعلی قطار از شهر ارومیه بوده و همین فاصله بین شهر ارومیه و ایستگاه قطار برای مسافران در آینده مشکل آفرین و هزینه بار خواهد بود.

اگر مسافر با قطار به ارومیه سفر کند و به ایستگاه فعلی قطار برسد باز مجبور است با تاکسی و یا دیگر وسایل نقلیه به داخل شهر ارومیه برود و عملاً ناچار به پرداخت هزینه اضافی خواهد شد.

باید در کنار ایستگاه فعلی قطار ارومیه، یک ایستگاه دیگری در داخل شهر ارومیه احداث شود تا مسافر با خیالی راحت از مسافت‌های طولانی سفر کرده و به داخل شهر ارومیه برسد و ناچار به پرداخت هزینه‌های اضافی نشود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی در یکی از وعده‌های خود گفته بود که پروژه قطار ارومیه به صورت نقطه‌ای زمان بندی شده و مقرر شده که نهایتاً تا 15 تیرماه 96 این پروژه به اتمام برسد و اگر 15 روز تأخیر نیز برای این پروژه در نظر بگیریم نهایتاً می‌توان گفت درمرداد ماه 96 قطار ارومیه به بهره برداری برسد.

این وعده کهوریان نیز عملی نشد و نهایتاً بعد از چندین سال، یک قطار باری در تاریخ 7 بهمنماه 96 آن هم به صورت آزمایشی به ایستگاه قطار ارومیه رسید ولی هنوز که هنوز است ایستگاهی در ارومیه تکمیل نشده و قطاری هم به این ایستگاه نمی‌آید.

تمامی این کمبودها در حالی رخ می‌دهد که معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی پس از گذشت مدت طولانی از روند اجرایی پروژه قطار ارومیه بازدید می‌کند و از روند اجرایی پروژه شاکی می‌شود که چرا این پیمانکار پروژه تعلل می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در بازدید سرزده از عملیات تکمیل ایستگاه راه آهن ارومیه از تاخیر و تعلل پیمانکار پروژه در اجرای سینی دوار درایستگاه انتقاد کرد و افزود: به رغم تمامی هماهنگی ها و اقدامات انجام شده برای تکمیل این پروژه براساس زمانبندی که مسئولان ارشد وزارتخانه راه و شهرسازی اعلام کرده بودند، متاسفانه پیمانکار پروژه که منتخب شرکت ساخت و توسعه  زیربناهای  حمل‌ونقل  کشور است در اجرای بخش سینی دوار که بخش نهایی و مهمترین مرحله از تکمیل خط آهن که امکان بهره برداری از آن را فراهم می کند تعلل کرده است .

پیش ازاین مقرر بود بخش سینی دوار اجرای این پروژه که از طریق ترک تشریفات از سوی شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل‌ونقل  کشوربه عنوان کارفرما به پیمانکارمربوطه واگذار شده است با بهبود شرایط جوی بعد از سپری شدن زمستان سال گذشته شروع گردد به گونه ای که در فروردین ماه با اتمام پروژه امکان بهره برداری از قطار باری فراهم شود و پس از انجام تست های فنی مربوطه در مسیر راه آهن احداثی و تکمیل سیستم های مخابراتی از خرداد ماه سال جاری نیز قطار مسافربری به ایستگاه ارومیه وارد گردد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید