04:28|چهارشنبه, اردیبهشت 19 ,1403
تاریخ انتشار: 09 اسفند 1396 - 11:38
کد خبر: 8737
کارشناس مسئول گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیربهداشت استان:

چاقی از عوامل مهم فشار خون بالا است

فشار خون اوليه سال‌ها بدون علامت است و معمولاً زماني علامت دار مي‌شود كه بر اندام‌هاي حياتي مثل مغز، چشم، كليه و قلب تاثير گذاشته و به آن‌ها آسيب رسانده باشد.
چاقی از عوامل مهم فشار خون بالا است

نوریه دلیلی کارشناس مسئول گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیربهداشت استان در گفت‌و‌گو با سرویس سلامت باریش نیوز؛ گفت: بهترين راه براي پي بردن به مقدار فشارخون هر فرد، اندازه‌گيري منظم آن با دستگاه فشارسنج است. در هر فرد فشارخون را در دو سطح سيستول و دياستول اندازه مي‌گيرند و با واحد ميلي‌متر جيوه نشان داده مي‌شود. فشارخون بالا در نتيجه افزايش فشار بيش از حد طبيعي جريان خون بر ديواره شريان‌ها ايجاد مي‌شود. اگر فشارخون به‌طور دايمي بالاتر از حد طبيعي باشد، به آن فشارخون بالا مي‌گويند.

کارشناس مسئول گروه پیشگیری و کنترل بیمار های غیر واگیر بهداشت استان آذربایجان غربی افزود: به دليل اينكه فشارخون بالا علامت ندارد، تنها راه براي پي بردن به مقدار فشارخون هر فرد، اندازه گيري فشارخون او است؛ افرادي كه فشارخون آنها در محدوده پيش فشارخون بالاست، در معرض خطر افزایش فشارخون هستند. در اين افراد احتمال ابتلاء به فشارخون بالا زياد است. هم چنين اگر فشارخون در افراد مبتلا به بيماري قلبي، كليوي، سكته مغزي و ديابت در اين محدوده باشد به عنوان فشارخون بالا محسوب مي شود و بايد تحت درمان قرار گيرند. در اين افراد فشارخون طبيعي کمتر از مقداری است که برای سایر افراد در نظر گرفته شده است.

وی عوامل موثر بر فشارخون بالا گفت: فشارخون تحت تأثير عوامل زيادي قرار دارد. فشارخون در طول روز تحت تأثير عوامل مختلفي تغيير مي‌كند، اما این تغییرات موقتی هستند: از جمله این عوامل وضعيت بدن، فعاليت مغز، فعاليت گوارشي، فعاليت عضلاني، تحريكات عصبي، تحريكات دردناك، مثانه پر، عوامل محيطي مثل دماي هوا و ميزان صدا، مصرف دخانيات، مصرف الكل، قهوه، چای و دارو هستند.

   دلیلی در خصوص تاثیر چاقی بر فشار خون گفت: چاقی يكي از عوامل مهمي است كه در شيوع فشار خون بالا نقش به سزايي دارد. فشار خون بالا در افراد چاق 2 تا 6 برابر بيشتر از افرادي است كه افزايش وزن ندارند. هر 10 كيلو گرم افزايش وزن موجب افزايش فشار سيستولي 2 تا 3 ميلي‌متر جيوه و فشار دياستولي 1 تا 3 ميليمتر جيوه مي‌شود. چاقي‌هاي مركزي يعني چاقي‌كه در قسمت شكم متمركز است(چاقي نوع مردانه) در ايجاد فشار خون بالا اهميت بيشتري دارد.

وی در خصوص علايم باليني فشار خون بالا خاطر نشان کرد: فشار خون اوليه سال‌ها بدون علامت است و معمولاً زماني علامت دار مي‌شود كه بر اندام‌هاي حياتي مثل مغز، چشم، كليه و قلب تاثير گذاشته و به آن‌ها آسيب رسانده باشد. گاهي ممكن است بيمار از علايمي مثل سردرد در ناحيه پس سر، سرگيجه، تاري و اختلال ديد،خستگي زودرس و طپش قلب، تنگي نفس شبانه و يا هنگام فعاليت و دردهاي قفسه سينه، شكايت كند. اگر فشارخون به طور حاد افزايش يابد ممكن است بيمار دچار سرگيجه و تشنج شده وحتي به اغماء برود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید