02:41|دوشنبه, اردیبهشت 31 ,1403
تاریخ انتشار: 15 مهر 1396 - 21:11
کد خبر: 7411

ازدواج دیرهنگام مد شد

ازدواج دیرهنگام، یکی از معضلاتی است که رهبر انقلاب اسلامی نیز سال گذشته به آن اشاره کرده و خواستار رسیدگی به آن بود؛ لذا خبرنگار باریش نیوز، برای طرح برخی از مشکلات که سبب ازدواج دیرهنگام و افزوده شدن آن به مدگرایی، قلمی در این راه زد.

ازدواج دیرهنگام مد شد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از بحران هایی که اخیرا جامعه با آن مواجه شده، ازدواج جوانان است؛ این امر در بعد اجتماعی به معضل بزرگی تبدیل شد، تا جایی که مقام معظم رهبری نیز در سال 95 به آن اشاره کرده و خواستار حمایت رشد سالم باروری و افزایش فرزندآوری شده است.

در دهه ی اخیر شاهد این معضل بزرگ هستیم که، جوانان خیلی کمتر به ازدواج و تشکیل خانواده می اندیشند، بیکاری، مشکلات فراوان اقتصادی، مسئولیت‌گریزی، ترس از طلاق و شکست در زندگی آینده، زیاده خواهی خانواده ها در اوایل ازدواج، رواج مردسالاری و زن‌سالاری و رقابت بین آنها، از مهمترین دلایل اجتماعی هستند که تمایل جوانان به ازدواج را کاهش می‌دهند.

اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و اخلاق دلایلی هستند که در بالا رفتن سن ازدواج جوانان تاثیر بسیاری دارد؛ مشکلات اقتصادی، مسکن، تهیه وسایل زندگی، مهریه های بسیار سنگین که توسط خانواده ها تعیین می شوند، بیکاری، نبود ضمانت کاری، رفاه زدگی برخی از جوانان و فقر خانواده ها، چشم و هم چشمی ها و رواج جهیزیه های کمر شکن، از مهمترین علل اقتصادی در تأخیر ازدواج جوانان است.

 مادی بودن تمام جوانب زندگی های کنونی و وجود قوانینی مانند زندانی شدن جوانانی که قادر به پرداخت مهریه نیستند موجب ترس آنها از ازدواج شده است، افراد جامعه هر روزه با دیدن افرادی که درگیر چنین مسائلی هستند، کاملا از ازدواج دلسرد شده و دوری می گزینند.

مداخله خانواده‌ در زندگی جوانان از دیگر دلایلی است که سبب می شود تا جوانان تا دیر هنگام نتوانند احساس آزادی کرده و با برآورد هر مطالبه توسط والدین، توقعات نیز بالا رفته و سبب کاهش امر ازدواج می شود.

اعتیاد، یکی از مسائلی است که موجب ترس دختران دم بخت می شود، طوری که در برخی موارد، اعتیاد فرد، پس از ازدواج معلوم و همین سبب ایجاد اختلاف و طلاق در خانواده می شود

متاسفانه رواج ازدواج دیرهنگام در بین جوانان به امری عادی و طبیعی تبدیل شده و همین نیز سبب نگرانی های بیش از اندازه والدین و علاوه بر آن، نگرانی جامعه نیز می شود، چراکه جمعیت جامعه به سوی پیری رفته و در بسیاری از اوامر بلاتکلیف و با عدم پیشرفت مواجه خواهیم شد.

افسردگی و اضطراب، بی‌توجهی به مسایل دینی، ترس از تعهد متقابل در تأخیر ازدواج بسیار تاثیرگذار می باشد؛ هدف اصلی از ازدواج باید رسیدن زن و مرد به کمال باشد؛ خانواده ها نیز می توانند با کم کردن توقعات خویش، کاهش تجملات و مخارج اضافی به جوانان در حل این معضل کمک بسیاری نمایند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید