02:25|دوشنبه, اردیبهشت 31 ,1403
تاریخ انتشار: 12 مهر 1396 - 04:00
کد خبر: 7387

سد کرم آباد پلدشت زودتر از موعد مقرر به اتمام می رسد

سد مخزنی کرم آباد درحدود ۳۰ کیلومتری شهرستان پلدشت واقع شده است و از شمال به رودخانه ارس و شبکه آبیاری زهکشی پلدشت و از جنوب به شهرستان پلدشت محدود شده است.

سد کرم آباد پلدشت زودتر از موعد مقرر به اتمام می رسد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز؛ محمدعلی خیاطی نماینده مجری طرح سد مخزنی کرم آباد پلدشت در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: سد مخزنی کرم آباد درحدود ۳۰ کیلومتری شهرستان پلدشت واقع شده است و از شمال به رودخانه ارس و شبکه آبیاری زهکشی پلدشت و از جنوب به شهرستان پلدشت محدود شده است.

 

وی ادامه داد: ایجاد یک سد مخزنی جهت ذخیره سازی آب مازاد باقیمانده حقابه ایران از مخزن سد ارس به میزان ۵.۳ متر مکعب بر ثانیه با استفاده از ایستگاه پمپاژ کرم آباد در مجاورت رودخانه ارس و توسعه اراضی کشاورزی منطقه به مساحت ۲۲ هزار و ۳۰۰ هکتار ناخالص است.

 

خیاطی در رابطه با اجزاء این طرح گفت: بدنه سد، سیستم تخلیه کننده تحتانی، سیستم ورود آب به مخزن، سرریز، فراز بند و جاده دسترسی به تاج سد از اجزاء این سد می باشد.

 

وی با بیان اینکه نوع سد خاکی با هسته رسی است افزود: ارتفاع این سد از بستر رودخانه ۴۳ متر، طول تاج سد ۲۴۰۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و حجم مخزن آن در تراز نرمال ۵۴ میلیون متر مکعب می باشد.

 

خیاطی یاد آور شد: آب از طریق سازه ای بتنی به طول ۴۹ متر و ارتفاع ۲ متر و ۴۰ سانتی متر وارد سد مخزنی می شود و همچنین حداکثر ظرفیت تخلیه کننده تحتانی این سد ۱۸ متر مکعب بر ثانیه می باشد.

 

نماینده مجری طرح سد مخرنی کرم آباد گفت: مبلغ اولیه قرار داد این سد ۱۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون می باشد که در این طرح مجموعا ۶۰۰ نفر در ۲ شیفت مشغول به کار  هستند؛ خاکبرداری این سد ۹۰ درصد، خاکریزی ۶۵ درصد، بتن ریزی ۷۸ درصد، حفاری ۹۲ درصد و در حالت کلی سد مخزنی کرم آباد ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید