02:43|پنجشنبه, اردیبهشت 20 ,1403
تاریخ انتشار: 09 مهر 1396 - 20:23
کد خبر: 7368

قامت پاکبانان به خاطر قبولی حاجات خم شد

پاکبانان جزئی از اقشار این جامعه بوده، و نباید به خاطر قبولی حاجت خویش در ایام محرم، سبب خمیدگی قامت و ناراحتی و گله آنان شویم؛ لزوم فرهنگ سازی و از بین بردن فقر فرهنگی در استفاده از نذورات و جلوگیری از ریختن ظروف نذری ها در سطح خیابان های شهر، در اینجا احساس می شود؛ از خودمان شروع کنیم.

قامت پاکبانان به خاطر قبولی حاجات خم شد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، محرم یکی از ایامی است که کمتر مسلمانی در خانه خویش مانده و تقریبا همه خانواده ها در برای دیدن دسته‌جات و عزاداری های حسینی از خیابان ها و محلات گذری دارند؛ در این میان نیز، یکی از مهمترین آسیب ها در ایام محرم ریخت و پاش ناشی از پخش نذورات در طول مسیر عزاداری ها و سطح شهر، تکایا و مساجدی است که به منظور حل این مشکل که سبب نامطلوب شدن ظاهر شهر می شود ساخته شده اند.

جالب است که همه افراد این جامعه از حضور بی وقفه پاکبانان در سطح شهر باخبر هستند که برای نظافت و زیبایی شهر حضور داشته و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نمی کنند، اما با این وجود، بی ملاحظه‌گی و فقر فرهنگی برخی عزاداران در استفاده از نذورات، به قدری به چشم می آید که سبب ناراحتی بی حد و مرز پاکبانان، و قلم به دست شدن خبرنگار اجتماعی باریش نیز می شود.

سطل ها و کیسه های زباله در معابر به این معنی است که زباله ها را روی زمین نریزید

باتوجه به این که حجم ظروف یکبار مصرف بسیار بیش از توان سطل های زباله شهری است، اما جمع آوری ظروف پخش شده در سطح خیابان ها توسط ماموران شهرداری نیز، کمی به دور از انصاف می باشد.

البته گفتنی است که در این میان، شاهد اتفاقات مثبت، خیرخواهانه و زیست محیطی نیز بوده ایم که همزمان با ایام ماه محرم و پایان عزاداری هیات ها گروهی از جوانان در شهرهای مختلف، در اقدامی خودجوش و مسئولانه با هدف ترویج فرهنگ پاکیزگی و سنت های زیبای دینی اقدام به جمع آوری زباله های سطح شهر کردند.

ولی ای کاش هر فردی حس میئولیت خویش را در خود به فدری پرورش دهد که از ریختن زباله به ویژه در ایام تعطیلات جلوگیری کرده و فقر فرهنگ را به طور کامل از بین ببرد، چراکه با این اقدام کمک شایانی به حفظ نظم شهر و زیبایی آن می شود.

 با همکاری هیئت های مذهبی به منظور ساماندهی برخی معضلات و مشکلات در محرم نیز می توان بهره گرفت، بدین گونه که هیئت های عزاداری نخست از خود آغاز کنند و با سعی این که در کنار عزاداری برای امام حسین (ع)، فرهنگ پاکیزگی را که سنت ائمه معصومین است در بین عزاداران خود ترویج دهند.

وظیفه معتمدان و خادمان ابا عبدالله الحسین (ع) با توجه به نفوذ و حرف شنوی که در بین هیئت های مذهبی دارند، ارائه راهنمایی های لازم به جوانان است، تا شاهد کاهش مسائل و مشکلات شهری و پاکیزگی شهر به خصوص در دهه اول محرم باشیم.

باید با الگوپذیری و ادامه مسیر نهضت عاشورا عزاداری امام حسین(ع) را به بهترین شکل و فرهنگ سازی برگزار کرد، نه این که با عزاداری مایه آزار و اذیت قشر زحمت کش جامعه باشیم؛ چراکه با چنین حرکت هایی ارزش کار خویش را پایین آورده و موجب ناراحتی خیل زیادی از افراد جامعه نیز می شویم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید