20:03|چهارشنبه, اردیبهشت 19 ,1403
تاریخ انتشار: 03 مهر 1396 - 22:42
کد خبر: 7330

موزه ارومیه؛ دومین گنجینه تاریخی ایران

موزه ارومیه، به عنوان دومین موزه غنی کشور محسوب شده و از کهن ترین آثارها در آن نگهداری می شود.

موزه ارومیه؛ دومین گنجینه تاریخی ایران

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، موزه ارومیه یکی از مکان هایی است که برای مردم ارومیه، مسافران و گردشگران داخلی و خارجی، محلی جهت تفریح و همچنین از نظر این که به عنوان دومین گنجینه کشوری محسوب می شود، جذاب و جالب توجه است.

این موزه در سال 1346شمسی احداث و دارای بیش از 30 هزار قطعه شی تاریخی در بخش های مختلف بوده؛ کتاب‌های نفیس خطی که اکثر آن‌ها قرآن مجید و کتب دینی و اسلامی است، اشیایی از دوره‌های قبل از تاریخ، تاریخی - اسلامی و نیز اشیایی مربوط به هنرهای ملی و تزیینی مردم شناسی و صنایع دستی از جمله اشیاهایی هستند که در این موزه نگهداری شده و معرض دید عموم قرار گرفته اند.

این موزه به عنوان دومین موزه غنی کشور محسوب شده و از کهن ترین آثارها در آن نگهداری می شود؛ در این موزه سه خط نوشته از هزاره اول هجری قمری به نام‌های استل کله شین، استل موانا و کتیبه محمودآباد وجود دارد که به خط میخی اورارتوبی می باشد و آثار مربوط به دوره قاجار نیز، جدیدترین آثار به شمار می رود.

ظروف بی نهایت ظریف با خطوط کوفی یا آیاتی از قرآن مجید و سر علم‌های ایام سوگواری، نوشته‌های کوفی و عربی و آیاتی از کتاب مقدس آسمانی اسلامی که از مناطق مختلف ایران جمع آوری شده است، آثارهای جذاب دیگر این موزه هستند.

در قسمت مردم شناسی موزه ارومیه، لباس‌ها و اشیای مربوط به دوران های گذشته، اشیای مسی، برنجی، شیشه ای، پارچه ای، سفالین و تخته‌ای و همچنین مجسمه‌هایی از اقوام و عشیره‌های مختلف کشور با لباس‌های محلی به چشم می خورد که در نوع خود بسیار جذاب و جالب می باشد.

همچنین علاوه بر موزه ارومیه، این شهر دارای موزه تاریخی طبیعی نیز می باشد که زیر نظر محیط زیست آذربایجان غربی اداره می شود، وجود دارد؛ خوی، میاندوآب، سایت موزه مجموعه جهانی تخت سیلمان، نقده، مهاباد از دیگر موزه های آذربایجان غربی است که در ایام های مختلف پذیرای مردم و گردشگران، جهت آشنایی با تاریخ و تمدن کهن ایران اسلامی است؛ لذا می توان با فرهنگ سازی و برنامه ریزی، هرساله مردم بسیاری را به چنین مکان های جذابی، جذب کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید