10:43|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 01 مهر 1396 - 01:56
کد خبر: 7292

زنگ خطر کمبود آب

با افزایش و گسترش شهرنشینی میزان استفاده از آب نیز فزونی یافته تا جایی که کمبود آب به یک بحران وچالش جهانی تبدیل شده است 

زنگ خطر کمبود آب

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز،آب مهم ترین ماده مورد نیاز برای تمام موجودات زنده است وبه طور کلی می توان آب را زیر بنای سلامت و حیات دانست که زندگی بدون آن محال است.
با افزایش و گسترش شهرنشینی میزان استفاده از آب نیز فزونی یافته تا جایی که کمبود آب به یک بحران وچالش جهانی تبدیل شده است که کارشناسان تنها را برون رفت از این بحران را اصلاح الگوی مصرف و دستیابی به فرهنگ بهینه مصرف می دانند این اصلاح نیازمند تبیین استراتژی و تعیین خط مشی می باشد و برای دست یابی به این موضوع نیازمند حرکتی هوشمندانه از سوی مردم و مسئولین می باشد.
این اصل باید به عنوان یک ضرورت درنظر گرفته شود و تمامی فعالیت ها نیز در راستای اصلاح الگوی مصرف آب برنامه ریزی و سازماندهی گردد.
با توجه به میزان هدر رفت آب در حوزه های گوناگون کشاورزی، شهری، صنعتی و آلودگی آب ها کشور ایران با یک روند بحران شدید و مزمن آب روبه رو است که پیامدهای ناگوار آن نسل های آینده را نیز دربر خواهد گرفت، رعایت یکسری اصول و فرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه آب از مشکلات ناشی از کمبود آب می تواند جلوگیری نماید.
با توجه به اینکه کشاورزی سبب بیشترین مصرف بی رویه آب بوده فرهنگ سازی در بخش کشاورزی و استفاده از روش های نوین آبیاری می توان گامی مهم تلقی گردد.
آموزش به کودکان در زمینه مصرف آب، اجتناب از آلوده نمودن آب رودخانه ها، ترویج اهمیت آب، عدم استفاده از آب شهری برای شستشوی اتومبیل و کوچه می توانند گامی در جهت حفظ این منبع با ارزش باشند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید