06:40|پنجشنبه, اردیبهشت 20 ,1403
تاریخ انتشار: 29 شهریور 1396 - 00:32
کد خبر: 7266

افزایش قیمت نان به شرط بهبود کیفیت آن

این روزها شاهد زمزمزمه افزایش ده تا 15 درصدی قیمت نان هستیم و امیدواریم با این افزایش های هر ساله بتوانیم با بیان گوشه ای از مشکلات مردم کیفیت را بالاتر مشاهده کنیم و همچنین شاهد نظارت جدی و بهتری باشیم.

افزایش قیمت نان به شرط بهبود کیفیت آن

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، بهبود کیفیت پخت نان سال‌ها است از سوی مسئولان وعده داده می شود ولی با این وجود مردم معتقدند تفاوتی در کیفیت نان حتی در دراز مدت هم مشاهده نشده است؛ هر چند به نظر می‌رسد نظارت مسئولان و پیگیری برنامه ریزی شده از نانوایی ها می تواند برای ارتقا کیفیت نان، مفید واقع شود، ولی در عمل تحولی در کیفیت نان حاصل نشده است.

تا جایی که شهروندان از کیفیت انواع نان ابراز گله‌مندی کرده و معتقدند نانی که امروز خریداری می‌شود به مانند نان‌های چند سال قبل بوده و تغییری در کیفیت حاصل نشده است.

تعجیل در پخت نان با قربانی شدن کیفیت

یکی از گلایه‌های شهروندان، خرید نان نیم‌پز و خشک شده است، بطوریکه برخی معتقدند نان به اندازه کافی در تنور نپخته و یا خمیر آن به درستی آماده پخت نمی شود، و نتیجه این کار پر شدن کیسه های نان خشک خانه ها و هدر رفت هزینه صرف شده برای خانواده است.

اگر از نانوایی‌های مختلفی در سطح شهر نان سنگک، لواش، نان روغنی و  انواع نان را تهیه کرده‌ باشید متوجه می شوید که متأسفانه به جای نان سالم و کامل، نانوا خمیر خشک شده به دست مشتری می‌دهد..

 زمان پخت نان با هدف تحویل زودهنگام کم است و هر چند روی نان خشک شده اما داخل آن خمیر باقی مانده است، یکی از دلایل چنین کم کاری هایی می تواند عدم نظارت و عدم رسیدگی به صنف نانوایان باشد.

مصرف جوش‌شیرین نیز همچنان در نانوایی ها مشاهده می شود؛ از دلایل اصلی خشک شدن سطح نان به مصرف جوش‌شیرین ربط دارد که به موازات خود ضررهای جبران ناپذیری بر سلامت افراد دارد؛ با وجود اینکه مصرف جوش‌شیرین کاهش یافته اما هنوز در پخت بسیاری از نان ها شاهد استفاده از جوش شیرین هستیم.

 در حالی که اغلب مسئولان و نهادهای متولی مصرف جوش‌شیرین را با کاهش قابل توجه عنوان می‌کنند، ولی هنوز این روند در اغلب نانوایی ها ادامه دارد.

عدم مصرف آرد سبوس‌دار و بهانه فرهنگ مصرف نه تنها نحوه پخت و مصرف جوش‌شیرین بلکه نوع آرد مصرفی نیز موجب شده کیفیت نان مطلوب نباشد.

شاید به تعداد انگشتان یک دست، نانوایی ها از آرد سبوس‌دار استفاده می‌کنند و متأسفانه این موضوع به بهانه فرهنگ مصرف مردم و علاقه‌مندی آن ها به نان سفید رنگ تداوم دارد.

 از مشکلات پخت سنگک و نانوایان آزاد پز، عدم مصرف آرد سبوس‌دار است

 مصرف نان سبوس‌دار نیازمند فرهنگ‌سازی است، مردم مزه نان سبوس‌دار را تجربه نکرده اند و لذا در صورت تجربه حتما خواستار آن خواهند شد ولی هنگامی که اکثر نانوایی ها نان سفید رنگ عرضه می کنند این امر نیز متقاضی نخواهد داشت.

علت عدم علاقه‌مندی شهروندان به نان سبوس‌دار که رنگ تیره‌تری دارد، عرضه کم آن و دسترسی نداشتن به آن است؛ اغلب شهروندان از تنوع استقبال می‌کنند اما خود نانوایی ها سبک پخت خاصی دارند..

۶۰ درصد از سلامتی افراد ایرانی، به نان وابسته است و هر زمانی که بتوان فرهنگ پخت نان را اصلاح کرد، می‌توان بخش اعظم سلامت تغذیه جامعه و بسیاری از بیماری های گوارشی را اصلاح شده دانست؛ کیفیت و بهداشت اغلب محیط نانوایی ها نیز قابل قبول نیست و اگر نظارتی انجام می‌شود، کافی نبوده است.

 متأسفانه البسه و روپوش اغلب نانوایی ها در وضعیت نامناسبی بوده و به هیچ عنوان از دستکش نیز استفاده نمی‌شود؛ در اغلب نانوایی ها نیز شاهد عدم نظافت محیط نانوایی هستیم؛ هر نانوایی توسط دستگاه‌های متعددی از جمله غله، صنعت و معدن، بهداشت و تعزیرات حکومتی نظارت می‌شود و عدم رعایت هر کدام از موارد مذکور نیز به نوعی به این نهادها بستگی دارد..

 این روزها شاهد زمزمزمه افزایش ده تا 15 درصدی قیمت نان هستیم و امیدواریم با این افزایش های هر ساله بتوانیم با بیان گوشه ای از مشکلات مردم کیفیت را بالاتر مشاهده کنیم و همچنین شاهد نظارت جدی و بهتری باشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید