13:54|دوشنبه, اردیبهشت 31 ,1403
تاریخ انتشار: 26 شهریور 1396 - 22:57
کد خبر: 7239

هیس!! دریاچه ارومیه به قتل رسید

حدود 70درصد دریاچه ارومیه خشک شده است و حداکثر 30 درصد آن باقی مانده است؛ ستاد احیاء دریاچه ارومیه نیز با پروژه هایی که اجرا کرد، نتوانست تاثیر چندانی در احیاء دریاچه ارومیه داشته باشد.

هیس!! دریاچه ارومیه به قتل رسید

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، با توجه به سخنانی که مسئولان در نشست های خبری که اخیرا برگزاری شده، بیان کردند، حدود 70درصد دریاچه ارومیه خشک شده است و حداکثر 30 درصد آن باقی مانده است؛ ستاد احیاء دریاچه ارومیه نیز با پروژه هایی که اجرا کرد، نتوانست تاثیر چندانی در احیاء دریاچه ارومیه داشته باشد.

خشکی دریاچه ارومیه علل بسیاری دارد که از جمله آن، می توان به توسعه بی رویه اراضی کشاورزی، استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی، کاهش بارندگی، مدیریت ناصحیح منابع آبی، استفاده کشاورزان از چاه های غیر مجاز و نبود نظارت و برخورد با آنان اشاره کرد.

شاعری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد با طرح نکاشت در اطراف دریاچه ارومیه مخالف هستیم، باید نسبت به چاه های غیر مجاز و نحوه کشاورزی و استفاده از کشاورزی سازگار با شرایط استان، اقداماتی انجام گیرد.

معاون امور تالاب های سازمان محیط زیست نیز در این رابطه اظهار کرده است که: با کاهش بارندگی چندین سال است که ما سهم کشاورزان را از آب رودخانه ها کم نکردیم و یکی از علل اصلی خشکی دریاچه ارومیه، همین مصرف بی رویه آب می باشد.

با توجه به نکات ذکر شده در جلسات و نشست های مختلف مسئولان، می توان گفت تمام این موارد را چندین سال است که شنیده و آمار و ارقام مذکور، هیچ کمکی به بهبود اوضاع نمی کند.

دریاچه ای که اینک در حال تبدیل شدن به کویر نمک است و نفس های آخر خود را می کشد، جایی که حتی دیگر نمی توان با صراحت کلام، آن را دریاچه خطاب کرد؛ شهروندانی که هر روز با شنیدن اسم طوفان نمک، دل نگران، از سلامتی خود بوده و با مشاهده اوضاع، هر روز متاسف تر و نا امیدتر از قبل می شوند.

دومین دریاچه شور جهان دارای موقعیتی است که اگر احیاء شده و بیش از پیش مورد بررسی قرار گیرد، یقینا می توان عامل بسیار مهمی در جذب توریست و نابودی ریشه بیکاری در استان به شمار رفت؛ مردم استان آذربایجان غربی و چند استان هم جوار نیز از خطرات جبران ناپذیر بسیاری نجات داده می شوند.

حال پس از این انتظار داریم که مسئولان مربوطه با انجام اقدامات واقعی و عملی، خبر از نجات و افزایش سطح آب دریاچه ارومیه بدهند، چراکه این منطقه از کلانشهر ارومیه، جایگاه والایی در اذهان و خاطرات مردم دارد.

گزارش از فرخنده امیری

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید