07:19|یکشنبه, اردیبهشت 30 ,1403
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1396 - 23:58
کد خبر: 6925

ارزش جام حسنلو فقط بخاطر 950 گرم طلای 24 عیار آن نیست

در حال حاضر این جام برای بازدید موزه های بین المللی در خارج از کشور میباشد و بعد از مدتی به کشور بازگردانده خواهد شد.

ارزش جام حسنلو فقط بخاطر 950 گرم طلای 24 عیار آن نیست

جلیل جباری مدیر کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی در گفت و گو با سرویس فرهنگی باریش نیوز در رابطه با سالگرد کشف جام حسنلو گفت: جام حسنلو طی یک اقدام هیئت باستان شناسان در تپه حسنلو نقده در سال ۱۳۳۶ کشف شد.این اثر ۲۱ سانتی متر بلندی، ۲۵ سانتی متر قطر و ۹۵۰ گرم وزن دارد اما ارزش آن فقط به دلیل طلای 24 عیار آن نیست بلکه بر روی جام نقش خدایگان سه گانه: خدای زمین، خدای آب و خدای خورشید حک شده‌است. نقش پهلوانی که با هیولا می‌جنگد، الهه‌ای ایستاده روی دو قوچ، نقش بدن انسان بر پشت یک پرنده و مطابقت صحنه‌ها با یک حماسه حوری از نقش‌های موجود بر روی این جام است.
وی افزود: بر روی بدنه این جام معروف، نقش‌های بسیاری حک شده‌است که احتمالاً داستانی حماسی را روایت می‌کند. این جام که در زیر اسکلت مردی یافته شده، ضربه خورده و کج می‌باشد. کارشناسان بر این باورند که این مرد با در دست داشتن جام در حال فرار از دست سپاه مهاجمان بوده، و چون در حال فرار جانش را از دست داده جام در زیر فشار بدنش ضربه خورده و کج شده است

جباری در پایان افزود: در حال حاضر این جام برای بازدید موزه های بین المللی در خارج از کشور میباشد و بعد از مدتی به کشور بازگردانده خواهد شد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید