18:14|شنبه, اردیبهشت 22 ,1403
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1396 - 21:17
کد خبر: 6917

مدرسه هدایت ارومیه، اثر فراموش شده دوران قاجار

مدرسه هدایت ارومیه، از آثار تاریخی و به جای مانده از دوران قاجار است که با وجود این که به ثبت رسیده ولی فراموش شده و به جهت عدم معرفی کافی، تعداد کمی از ساکنان این شهر، این اثر تاریخی را می شناسند.

مدرسه هدایت ارومیه، اثر فراموش شده دوران قاجار

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، ارومیه، کلانشهری است که دارای تاریخ چند هزار ساله بوده و برخی از آثار باستانی آن هنوز پابرجا می باشند؛ و نگاه به آن ها، هرچند با بازسازی های صورت گرفته، تغییر چهره داده اند ، اما با استناد بر عکس ها یادآور چند صد سال گذشته است.

مدرسه هدایت ارومیه، یکی از آثاری است که واقع در خیابان عطایی، کوچه صحیه، جنب مسجد مناره ( که این مسجد نیز از آثار تاریخی ارومیه می باشد) می باشد؛ برای پیدا کردن و تهیه گزارش از این مکان، پرس و جویی از مردم صورت گرفته که مانند چندین سال پیش، باز هم بودند کسانی که اظهار بی اطلاعی کرده و مدرسه ای با چنین نامی نمی شناختند.

می توان یکی از دلایل این بی اطلاعی ساکنان ارومیه را، کم کاری رسانه ها، میراث فرهنگی و شهرداری دانست، چراکه هرکدام به نوئی سهمی در این شهر به خصوص در معرفی آثار تاریخی و باستانی کلانشهر ارومیه را به عهده دارند؛ به همین دلیل مصمم تر از قبل برای تهیه گزارش به سمت مدرسه راهی شده و راه مقصد را در پیش گرفتیم.

مدرسه هدایت در زمان خود، به عنوان یک خانه مسکونی مورد استفاده قرار می گرفته و متعلق به بزرگان ایل قاجار بود که در سال 1345 توسط حاج محمد صحت تبدیل به دانشکده هنر و پس از گذشت یک سال به اسم دبیرستان هدایت مورد استفاده قرار گرفت؛ پس از سال ها نیز به دلیل چنین استفاده هایی، از معروف ترین مدارس ارومیه به شمار رفت.

باتوجه به این که مدرسه هدایت در تاریخ 1303 هجری قمری به دست شهریارخان نظیم الدوله ساخته شده، در جنگ جهانی اول نیز مدتی مکان تجمع مردم محسوب می شد.

این بنا از شاخص ترین بافت های قدیمی شهربه شمار می رود،  پایه های سنگی و آجری با طاق نماهای قوسی شکل از آجرهای لعابدار فیروزه ای، کاشی های هفت رنگ و تالار شاه نشین این مدرسه که دارای اروسی هایی با شیشه های رنگی سنتی،  فرم مربع، دیوار چینی آجری، ویژگی هایی هستند آرایش خاصی به این مدرسه بخشیده است.

با مرمت این بنا در سال 1380 توسط اداره میراث فرهنگی آذربایجان غربی، برای بازدید در اختیار عموم و بالا بردن آگاهی از دوران قاجار قرار گرفت، و در سال 1357 با شماره 1831 به عنوان اثر ملی در فهرست تاریخی کشور به ثبت رسید.

با معرفی این بنا، از مسئولان مربوطه انتظار داریم که در معرفی چنین اثرهایی که در کلانشهر ارومیه نظیر آن کم نیست، قدم برداشته و از این راه نیز گردشگرهای داخلی و خارجی را به سمت این شهر بی نظیر جلب و جذب نمایند و با توجه به آثار تاریخی، منبع درآمدی را برای شهر برگزینند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید