18:55|شنبه, اردیبهشت 22 ,1403
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1396 - 08:55
کد خبر: 6904

چپ دست ها کمتر از هشت درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند

چپ‌ دستی به مفهوم تمایل طبیعی افراد در استفاده از دست چپ برای انجام کارهای گوناگون و بویژه نوشتن است.

چپ دست ها کمتر از هشت درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، چپ دستها اقلیتی هستند که کمتر از ۸% جمعیت جهان را تشکیل میدهند.

چپ‌ دستی به مفهوم تمایل طبیعی افراد در استفاده از دست چپ برای انجام کارهای گوناگون و بویژه نوشتن است. بطور طبیعی، بیشتر انسان‌ها راست ‌دست هستند به این معنا که برای انجام کارهای روزمره، استفاده بیشتری از دست راست به عمل می‌آورند. مطالعات گوناگون نشان می‌دهد که در جوامع مختلف، ۷۰ تا ۹۰ درصد جمعیت، راست‌دست هستند. بقیهٔ این افراد عمدتاً چپ‌دست هستند.

افکاری که درباره افراد چپ دست وجود داشت از قدیم الایام جزو خرافه های مردم بود که چرا کودکی نمیتواند با دست راست خود کارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهد و...

از افراد موفق چپ دستی که میتوان نام برد تا اعتماد به نفس افراد چپ دست بالا برود نام های: افلاطون، ارسطو، اسحاق نیوتون، آلبرت انیشتین، ویلیام شکسپیر، پیکاسو، مهاتما گاندی، ماری کوری، چارلی چاپلین، آنلینا جولی، نیکول کیدمن، آمیتا باچان و بیل گیتس و خیلی از افراد سرشناس دیگر جهان میدرخشد.

علت دقیق چپ دستی مشخص نیست، نظریه‌های مختلف، وراثت، یادگیری و فعالیت‌های مغزی در دوران جنینی و رشد را عامل تعیین چپ‌دستی یا راست ‌دستی می‌دانند. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، اخیراً ژنی را کشف کردند که گمان میرود عامل بروز چپ ‌دستی باشد. در افراد حاوی این ژن، بخش راست مغز کار کنترل سرعت و زبان را بر عهده دارد و بخش چپ مغز مسئول احساسات است. در افراد راست ‌دست که فاقد این ژن هستند وظیفه هر نیمکره مغز بر عکس این است. اما اندکی بعد، پژوهشگران دانشگاه ام آی تی آمریکا، نظریه جدیدی در این رابطه ارائه دادند. یافته‌های آنان نشان می‌دهد که در رحم مادر، مغز کودکان چپ‌ دست آزادانه تر از مغز کودکان راست‌ دست رشد می‌کند.

بر اساس مصوبه سازمان ملل متحد از سال ۱۳۵۵ یک روز در تقویم جهانی به چپ دست ها اختصاص داده شده است.

انجمن چپ دست‌های ایران با ارسال نامه‌ای به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، درخواست کرد روز ۱۳ آگوست (۲۲ مرداد) به عنوان روز جهانی چپ دست‌ها در تقویم ملی کشورمان ثبت شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید