14:01|یکشنبه, اردیبهشت 09 ,1403
تاریخ انتشار: 16 مرداد 1396 - 06:44
کد خبر: 6847

حاشیه نشینی سیمای ناهمگون شهرارومیه

حاشیه نشینی یکی از معضلات گسترده  وآسیب های اجتماعی است که دامنگیرکشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه شده است ودرصورت عدم توجه به آن سبب مشکلات فرهنگی اجتماعی زیادی می گردد.این معضل درشهرهای کشور عزیزمان هم نمود پیداکرده است.وشهر ارومیه هم  به نوبه ی خودبا این مشکل عظیم دست وپنجه نرم می کند.

حاشیه نشینی سیمای ناهمگون شهرارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، عواملی که درحاشیه نشینی شهرارومیه نقش گسترده ای دارند می توان به مهاجرت ازشهرهاوروستاهای مجاورشهرارومیه به سبب جاذبه اقتصادی که شهر ارومیه دارد ودافعه های اجتماعی وفرهنگی که در محل سکونت قبلی مهاجران با آن رو در رو بودند اشاره کردکه سبب شده است افرادی که بیکار ویا دارای درآمد کم هستند وتمایل به زندگی شهری دارندبه شهر ارومیه پناه ببرند،ولی از آن رو که این افراد توان مالی برای سکونت در شهر راندارند ناگزیر به حواشی شهر که اجاره بها وقیمت زمین در آن کم است پناه ببرند.
با ادامه ی این روند شهر ارومیه از بافت شهری خود خارج شده وهمین خود باعث پیامدهای فراوانی می شود.از جمله این پیامدها میتوان اشتغال افراد حاشیه نشین درمشاغل کاذب ،ناهنجاری های محیطی،ساخت وسازهای غیرمجاز ،آلودگی محیط شهری واز همه مهمتر به مشکل فرهنگی که دامنگیر شهر ارومیه می گردداشاره نمودچون حاشیه نشینی سبب از بین رفتن فرهنگ پیشین حاکم و پیدایش محیطی که مبانی وارزش فرهنگی مشخص ندارند می گردد.
ازسویی این مشکل در سطح شهر ارومیه سبب می گرددکه شهرداری هم در تامین امکانات رفاهی وخدماتی در مناطق حاشیه نشین دچار مشکل گردد وهمین امر سبب دوگانگی فرهنگی واجتماعی بین افرادی که در بافت شهر ارومیه وافرادی که در حواشی شهر زندگی می کنندگردد.
از جمله نواحی حاشیه نشین شهر ارومیه که مورد توجه مسوولین قرار گرفته ودرجهت تلاش برای رفع مشکلات ان هستند :اسلام آباد کشتارگاه،علی آباد،حسین آباد،طرزیلوو......

امیداست توجه به خطرات این معضل گسترده که دامنگیر شهر ارومیه شده است وروز به روز بافت شهر را دچار ناهمگونی کرده است بتوان گامی در جهت پیشرفت ،حل وپیشگیری از این مشکل از ارومیه که در جهت قرار گرفتن به عنوان کلان شهراست برداشت. واز جمله نهاد اثربخش اجرایی که توانایی هرگونه فعالیت برای ساماندهی وکاهش حاشینه نشینی را دارد میتوان شهرداری را نام برد.
راهکارهای ذیل هم شاید بتواند درزمینه بهبود مشکلات حاصل شده اثربخش باشد.

۱.جلوگیری از فروش اراضی توسط زمین خواران به قیمت کم
۲.رونق دادن به زندگی روستایی تا مانع از مهاجرت افراد به شهر ارومیه گردد.
۳.تهیه وپرداخت وام کم بهره به اقشار فقیر جامعه در زمین تامین مسکن در سطح شهر وخودداری از حاشیه نشینی.
۴.بالا بردن تخصص ومهارت از طریق آموزش وبالابردن تحصیلات وسطح فرهنگی ساکنان حاشیه نشین.
۵.سرمایه گذاری تولیدی برای افراد مناطق و...

خدیجه آقازاده

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید