12:07|جمعه, اردیبهشت 21 ,1403
تاریخ انتشار: 14 مرداد 1396 - 00:20
کد خبر: 6823

همسایگی آذربایجان‌غربی با سه کشور؛ فرصت یا تهدید؟

به نوعی باید در این موضوع تامل کرد که آیا هم مرز بودن با دیگر کشورها، برای آذربایجان غربی فرصت تلقی می شود یا تهدید؛ تبدیل تهدید به فرصت و یا بالعکس به دست خود ما بوده و رخداد هرگونه اتفاقی به گردن خود ما می باشد.

همسایگی آذربایجان‌غربی با سه کشور؛ فرصت یا تهدید؟

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، آذربایجان غربی، یکی از استان هایی است که با همسایگی با سه کشور نخجوات، ترکیه و عراق، موقعیت خاص و ویژه ای به آن بخشیده است.

چنین ظرفیتی در این استان، سبب می شود که برای ایجاد راه های ارتباطی با همسایه ها و دسترسی آسان و سریع، قدم های بزرگی برداشته شود و آینده آذربایجان غربی برای همه مهم و اساسی تلقی شود.

استانی که نظیر به آن، در هیچ کدام از مناطق کشور وجود ندارد، می تواند در کنار مزیت جغرافیایی خود، اقتصاد استان را در رده بالایی برده و همچنین یکی از مهدهای تجارت و صادرات کشور نیز به شمار رود.

وجود 16 گمرک و بازارچه در مرز شمال و غرب آذربایجان غربی، رفته رفته روزنه های امید بسیاری را می گشید که تاثیر فراوانی در درامد زایی استان داشته باشد و علاوه بر این در اقتصاد کشور نیز تاثیر بسیاری داشته باشد.

در این اواخر با اجرای طرح های مرزی  و پروژه هایی که در توسعه پایانه ها و گرکات دارد، شاهد پیشرفت بهتر و مورد قبول تر استان در آینده ای نزدیک خواهیم شد.

اما یکی از مشکلاتی در آذربایجان غربی به چشم می خورد، مهاجرت افراد از شهرستان های دیگر به این استان می باشد که سبب ایجاد محله های حاشیه نشین و تغییر در چهره شهرستان ها و بی نظمی در ورودی شهرها می شود چرا که املاک به طور غیر اصولی ساخته شده و نظارتی بر روی انان صورت نمی گیرد.

همچنین مهاجرت افراد غیر بومی به آذربایجان غربی و ازدیاد جمعیت، هرچند پروژه های بسیاری در شهر راه اندازی و به بهره برداری برسد، باز نیز سبب افزایش بیکاری، کاهش اشتغال و کمبود امکانات می شود، لذا جمعیت استان با مشکل معیشیتی روبه رو شده و و موج بلند بیکاری سر به فلک می کشد.

چنین معضلاتی در استان، باید نظارت و بررسی مسئولان را نیز به دنبال خود داشته باشد چراکه با این وضع، موقعیت آذربایجان غربی هرچند با سه کشور همسایهف و دارای ظرفیت های مرزی باشیم، به سمت خوبی نرفته و وضعیت اسفباری را به وجود خواهد آورد، لذا مسئولان باید بیدار بوده و از مهاجر پذیری جلوگیری کنند، چراکه مردم ساکن استان، خود با مشکلات بسیاری رو به رو هستند و حل مشکلات آنان مهم تر از مهاجر پذیری می باشد.

به نوعی باید در این موضوع تامل کرد که آیا هم مرز بودن با دیگر کشورها، برای آذربایجان غربی فرصت تلقی می شود یا تهدید؛ تبدیل تهدید به فرصت و یا بالعکس به دست خود ما بوده و رخداد هرگونه اتفاقی به گردن خود ما می باشد

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید