13:57|جمعه, اردیبهشت 14 ,1403
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1396 - 23:03
کد خبر: 6819

فرهنگ مردم و زباله های شهری

باید اینگونه فکر کرد که حتی یک زباله هم میتواند باعث بوی بد در محله زندگی خود شود و آن یک نفر نباید من یا ما باشیم. اگر همه این تفکر را داشته باشند دیگر هیچ مشکلی در جهت پاکسازی شهر بوجود نخواهد آمد.

فرهنگ مردم و زباله های شهری

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز: جمع‌آوری زباله از سطح شهر جزو خدمات مهمی از سوی شهرداری محسوب می‌شود که ‌هر‌چند در نگاه اول ساده به‌نظر می‌رسد، اما در عمل وقتی با یک یا دو روز تاخیر انجام شود، فاجعه‌ای در محل زندگی‌‌مان شاهد خواهیم بود که حتی توصیف کردنش هم وحشتناک است. از همه مهم‌تر بوی بد زباله‌های انباشته‌شده است.

حتما در خبرهای سال گذشته از طریق رسانه‌ها‌ متوجه شدید که در شهر ناپل ایتالیا به دلیل این‌که جایی برای دفن زباله وجود نداشت‌، تا هفته‌ها‌ زباله‌ها‌ی تولیدی شهروندان این شهر  در کنار خیابان‌ها و سر کوچه‌ها‌ تلنبار می‌شد. انباشته شدن زباله‌ها در سطح شهر ناپل علاوه برتولید بوی بد در سطح شهر، منظره‌ای زشت و غیر‌قابل‌تحمل به‌‌وجود آورده بود، به‌‌طوری که مسئولان شهری مجبور شدند برای انتقال این زباله‌ها‌ به مناطق دیگر و دفن آن‌ها هزینه‌ها‌ی زیادی را‌ متحمل شوند.

اگر در پایتخت کشورمان تهران با این گستردگی‌، کمی موضوع را جدی بگیریم خواهیم فهمید اگر یک شب، تنها یک شب زباله‌ها‌ی تولیدی شهروندان از سطح شهر جمع‌آوری نشود با بیش از 8‌تن زباله تولیدی روزانه مردم مواجه می‌شویم که تصورش هم غیر‌ممکن است. با این توصیف، علاوه‌بر تصاویر نازیبا و زشت، بوی بد زباله‌ها ساکنان منطقه‌ای را که ابتدا زباله‌ها‌ در آن‌جا دپو و سپس به مناطق بازیافت یا مراکز دفن بهداشتی در خارج شهر انتقال می‌‌یابند، ‌آزار می‌دهد، به‌طوری که بیشترین بخش شکایات شهروندان در خصوص جمع‌آوری زباله به این موضوع مربوط می‌شود.‌

در شهر ما ارومیه نیز اگر یک یا دو روز زباله ها در یک محله جمع آوری نشود به طور قطعی شیرآبه زباله ها در کوچه ها و خیابان ها از یک سو و چهره محله زشت میشود.

اما آیا به طور کلی تمام کار و وظیفه بر دوش ماموران شهرداری است؟ یعنی اگر کسی در ساعت مقرر و پیش از آمدن ماشین شهرداری و رفتگران زحمتکش زباله های خود را بر سر کوچه نگذاشته و یا طبق عادت بد برخی ها نیمه شب زباله دم در بگذارند چه؟ آن موقع چه کسی مقصر است؟ قطعا مردم شهر نیز باید فرهنگ گذاشتن زباله در ساعت مقرر را داشته باشند تا همه چیز طبق برنامه پیش برود و مشکلی در زیبایی شهر پیش نیاید.

باید اینگونه فکر کرد که حتی یک زباله هم میتواند باعث بوی بد در محله زندگی خود شود و آن یک نفر نباید من یا ما باشیم. اگر همه این تفکر را داشته باشند دیگر هیچ مشکلی در جهت پاکسازی شهر بوجود نخواهد آمد.

نکته آخر هم پرت نکردن زباله از ماشین به خیابان ها است که موجب کمر خم کردن رفتگران زحمتکش شهر میشویم. چه از خودرو و چه پیاده زباله های دستی خود را به گوشه کنار خیابان نریزیم تا از پاکی و زیبایی خیابان های شهرمان لذت ببریم.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید