22:03|دوشنبه, اردیبهشت 31 ,1403
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1396 - 00:21
کد خبر: 6787

560 میلیون دلار برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در استان رقم درشتی نیست/ باید بیش از قبل تلاش کرد

باید زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی را در استان محیا کرد، چراکه آذربایجان غربی به لحاظ سپرده و پس انداز در وضعیت مطلوبی قرار نگرفته و در جدول نیز، در سطح پایینی قرار دارد؛ لذا 560میلون دلاری که اکنون برای آذربایجان غربی در نظر گرفته، مبلغ درشتی نیست.

560 میلیون دلار برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در استان رقم درشتی نیست/ باید بیش از قبل تلاش کرد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، صبح امروز جلسه ای با مضمون جلسه بررسی پروژه های سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان غربی، در سالن شهید نیکخواه استانداری برگزار شده، و با حضور مدیران و نمایندگان اکثر دستگاه های اجرایی استان، زمینه های جلب و جذب سرمایه گذار خارجی مطرح شد.

همچنین در این جلسه به 560 میلیون دلاری که به عنوان سهمیه استان آذربایجان غربی در جذب سرمایه گذاری خارجی، از سوی دولت در نظر گرفته شده، اشاره شد.

با توجه به این که مقدار سرمایه ای که باید در استان ها جذب شود، به شکل استانی تعریف شده اند، در استان ها نیز برای جذب سرمایه، میزان توان دستگاه ها در نظر گرفته شده و به برای جذب هر میزان رقم، شکل دستگاهی تعریف شد.

نادر صفرزاده معاون توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی با بیان این که 560 میلیون دلار برای استان، رقم کمی می باشد گفت: باید طوری عمل کنیم که در سال جاری، مبلغ 500 میلیارد دلار برای استان جذب شود.

وی افزود: رابطه 1+5 منهای آمریکا، طوری است که تمام این کشورها مشتاق همکاری و سرمایه گذاری در ایران هستند، لذا مبلغی که اکنون برای آذربایجان غربی در نظر گرفته، مبلغ درشتی نیست.

صفرزاده با بیان این که تنها یک پروژه پتروشیمی پردیس آذربایجان، یک میلیارد و 700 میلیون دلار لازم دارد ادامه داد: این پروژه در منطقه آزاد ماکو، در شهریور ماه کلنگ زنی خواهد شد.

وی اظهار کرد: باید زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی را در استان محیا کرد، چراکه آذربایجان غربی به لحاظ سپرده و پس انداز در وضعیت مطلوبی قرار نگرفته و در جدول نیز، در سطح پایینی قرار دارد.

معاون منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی با بیان این که استان ها ملکف اند بر اساس جذب سرمایه گذاری ملی برنامه ریزی نمایند خاطر نشان کرد: دستگاه های اجرایی استان ما نیز، تا یک هفته برای معرفی زمینه های سرمایه گذاری فرصت دارند.

صفرزاده عنوان کرد: با توجه به این که استاندار و رئیس بودجه و برنامه ریزی آذربایجان غربی، قول راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری را داده اند، بنابراین نخست جلب توجه سرمایه گذار و سپس جذب آن مهم تلقی می شود.

وی با بیان این که هتل بیمارستان و تله کابین از مهم ترین برنامه های سرمایه گذاری محسوب می شود گفت: در این خصوص اتاق بازرگانی و اداره کل دارایی آمادگی خود را برای جذب سرمایه گذار اعلام کرده اند.

اشرفی، معاون امور مالی شهرداری ارومیه با حضور در این جلسه، نسبت به طرح زمینه های جذب سرمایه گذار عنوان کرد: احداث مجموعه سلول های خورشیدی و در کنار آن، کارخانه تولید پنل ها، از زمینه هایی است که می تواند تاثیر به سزایی در جذب سرمایه گذار داشته باشد.

دلیری، نماینده اتاق بازرگانی نیز با بیان مشکلات و نیازمندی های اتاق بازرگانی تصریح کرد: باتوجه به وضعیت منطقه، نتیجه هایی که علی رغم تصور سرمایه گذاران خارجی دارند و همیچنین نداشتن توجیح اقتصادی، سبب ترس و فرار آن ها می شویم.

وی افزود: لازم است که برای نتیجه مطلوب و قابل انتظار، شرکت های داخلی با شرکت های خارجی ارتباط برقرار کنند؛ از دیگر مشکلاتی که سبب عدم وجود سرمایه گذار در استان می شود، مشکلات بانکی و ژاسخگو نبودن بانک ها در قبال مطالبات سرمایه گذاری می باشد.

دلیری ادامه داد: اگر این مشکلات در برنامه های سال 96 اصلاح شوند، به قطع یقین می توانیم بهتر از قبل ژیش برویم.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با حضور در این جلسه اعلام کرد که ما آمادگی لازم را برای صدور ژروانه های کار برای اتباع خارجی تا 7 روز را داریم.

نمیانده اداره کل فرهنگ و ارشاد نیز به زمینه سرمایه گذاری ارساد در حوزه سینما، صنعت چاپ و صنایع وابسته اشاره نمود.

احسان جوی، مدیرکل شهرک های صنعتی آذربایجان غربی با حضور در این جلسه به سرمایه گذاری در شهرک صنعتی شهرستان شوط اشاره کرده و عنوان کرد: این شهرک قابلین خوبی دارد و همچنین شهرک صنعتی شماره 2 ماکو نیز قابلیت واگذاری زمین در ماکو را دارد.

وی ادامه داد: در نیروگاه های مقیاس کوچک CHB به ازای هر مگابات، 100 متر زمین رایگان تا سقف دو هزار متر تحویل داده می شود.

آراسته، مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی، نیز اظهار کرد: زمینه های سرمایه گذاری در تالاب کانی برازان و سولدوز برای توسعه و رونق اکوسیستم فرآهم می باشد.

وی افزود: همچنین پروانه های شکار ویژه برای خارجی ها و قرق های ویژه اقتصاده دیگر زمینه های جذب هستند.

اسکندری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز به حمایت از سرمایه گذاران داخلی و نحوه ورود و چگونگی آن در جذب سرمایه گذاری اشاره کرد.

عباس حسن خانی، فرماندار ارومیه نیز با حضور در این جلسه با بیان این که با تشریح زمینه ها و مشکلات، دو وظیفه مهم مشخص شد تصریح کرد: مدیریت از لحاظ فرآهم زمینه های سرمایه گذاری و ورود از طریق حوزه های سیاسی، اجتماعی و امنیتی، برنامه ویژه برای سال آینده و ارجاع آن به کمیته تخصصی سرمایه گذاری از جمله این وظایف هستند.

وی ادامه داد: برای تخصیص اعتبارات ویژه در کمیته مربوطه، منتظر اعلام دفتر جذب و نیازمندی های زیرساختی می باشیم.

در پایان، نادر صفرزاده با بیان این که، علاوه بر سرمایه گذاری های فعلی، باید سرمایه گذاری های جدید نیز صورت گرفته و همچنین بر اساس اصل 44، شرکت های دولتی به بخض خصوصی واگذار خواهند شد، جلسه بررسی پروژه های سرمایه گذاری خارجی را جمع بندی نمود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید