10:46|دوشنبه, اردیبهشت 31 ,1403
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1396 - 21:24
کد خبر: 6519

اولویت اصلی ما حفاظت و مرمت های اضطراری بناها است

در بحث میراث فرهنگی بالغ بر 60 پروژه مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی در کل سطح استان در دست اجراست.

اولویت اصلی ما حفاظت و مرمت های اضطراری بناها است

جلیل جباری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفت و گو با سرویس فرهنگی باریش نیوز در رابطه با ترمیم پل باراندوز گفت: در احیا و ترمیم این پل محدودیت و مشکل اعتبار نداریم، اگر اکنون مشکلی باشد مشکل حجم بالای جریان آب می باشد که اخیرا هم به خاطر بارش باران و سیل آب ها عملیات احیا و مرمت با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: بارها قرار بوده ماشین های سنگین کار کرده و بستر رودخانه را برای انحراف مسیر آب فراهم کنند ولی متاسفانه حجم بالای آب مانع از فعالیت ماشین ها شده و نتوانستند این اقدامات را انجام دهند، پیش بینی می شود ظرف یک هفته آینده عملیات احیا و مرمت این پل آغاز شده و تا پایان 97 به بهره برداری برسد.

جباری گفت: مدت زمان مفید پیمان کارها برای مرمت این پل هر ساله حدود 3 ماه می باشد، به این دلیل که معمولا در تابستان هم بارندگی کم است و هم حجم آب به نسبت ماه های دیگر در سطح پایین تری قرار دارد عملیات احیا با سرعت بیشتری پیش می رود، به پیمان کارها و دفتر فنی ادره کل دستور اکید داده شده که از این فرصت ها نهایت استفاده را برای بهره برداری و به اتمام رسیدن عملیات احیا کنند.

وی در ادامه اذعان کرد: در سال های قبل نزدیک به 220 میلیون تومان برای تحکیم پی و بستر رودخانه هزینه کرده ایم و حدود 380 میلیون تومان اعتبار لازم است تا این پروژه مرمت و احیا به مرحله ی بهره برداری برسد.

جلیل جباری در خصوص احیای خانه اربابی دیزج سیاوش گفت: این مکان در اختیار بانک مسکن می باشد که قرار است متناسب با شان بنا تبدیل به موزه بانک شده، یعنی اقلام و و سایل قدیمی بانک در آن قرار داده شده و فضایی را برای بازدید مردم فراهم کنیم تا هم با آثار و اشیای قدیمی و هم با قدمت و سابقه ی بنا آشنا شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی ادامه داد: از سال94 عملیات احیا و مرمت این بنا با همکاری بانک مسکن شروع شده است که بانک مسکن حدود 300 میلیون تومان در این بخش هزینه کرده او بنا خوشبختانه از مرحله ی  تهدید رد شده است، از اعتبارات سال 95 حدود 50 ملیون تومان باقی مانده که امسال هزینه می شود و کل اعتبارت مورد نیاز 200 میلیون تومان برای تکمیل خود بنا، محوطه سازی و داخل بنا لازم است که در سال 96 اگر تامین اعتبار شود پیش بینی می شود در سال 97 مراحل احیا و مرمت به اتمام برسد.

وی گفت: حفاظت، احیا و مرمت بنا به عهده میراث فرهنگی بوده ولی بهره برداری توسط بانک مسکن انجام می گیرد، مهم حفظ و مرمت بنا بود که خوشبختانه با تعامل همکاری هم مرمت های اضطراری انجام گرفت هم پیشرفت کار رضایت بخش بوده است.

جلیل جباری در پایان تاکید کرد: در بحث میراث فرهنگی بالغ بر 60 پروژه مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی در کل استان در دست اجرا می باشد، از جمله؛ کلیسای مهلزان، مسجد جامع ارومیه، مقبره ی یعقوب در خوی، مدرسه ی 22 بهمن، بنای دیزج ساوش، حمام آخوند، احیای محوطه ی دیوار مدرسه چمران، احیای سردر یونچه بازار وبازارخوی که تا چند روز دیگر عملیات احیا و مرمت بازار خوی و سردر بازار شروع می شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید