10:38|پنجشنبه, اردیبهشت 20 ,1403
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1396 - 22:23
کد خبر: 6461

بازار تاریخی ارومیه، یادگار چند هزار ساله آذربایجان

بازار تاریخی ارومیه، یادگار چند هزار ساله آذربایجان غربی در تاریخ 22 خرداد سال 1362 به شماره 1639 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بازار تاریخی ارومیه، یادگار چند هزار ساله آذربایجان

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، بازار تاریخی اورمیه یکی از جاذبه هایی است که از دیرین به یادگار مانده و در قرن ششم هجری ( دوران صفویه) به ساخت آن پرداخته اند، معماری که در بنای این بازار به کار گرفته شده نشان از فرهنگ ساخت و ساز زمان قاجار و زند و صفویه دارد چراکه هنر به کار گرفته در این بنای تاریخی چشم را مجذوب خود می کند.

زیبایی که این بازار در سنگ و گچ و چوب و فلز خود دارد نشانگر اندیشه، هنر، دین و علم تمدنی است که در قدیم از آن بهره می بردند؛ برای پی بردن به قدیمی بودن این بازار می توان به حمام هایی که در گوشه و کنار بنا واقع شده اند دقت کرد چراکه آن ها نیز یادگار به جای مانده دوران زندیه و قاجر می باشند.

"اوستو اؤرتولو بازار" نامی است که مردم آذربایجان و ترک زبان به این بازار تخصیص داده اند و به معنای "بازار سربسته" می باشد، بازاری تاریخی اورمیه در قسمت بافت قدیمی شهر با با مساحت 35 هزار متر مربع، 40 راسته و یک هزار و 270 باب مغازه بنا شده است که با این حساب حدود 40 هزار نفر نیز از این طریق امورات معیشیت خود را می گذرانند.

با یک نگاه گذرا به راسته های مختلف و رنگارنگ این بازار متوجه می شویم که واحدهای مختلف و متفاوتی در این مکان قرار دارد که فروش فرش های دستباف و ماشینی، ظروف، البسه، خشکبار و عطاری از جمله شغل هایی است که با پیش گرفتن آن ها رنگ و لعاب خاصی به چهره بازار بخشیده شده است.

شکل و شمایل طاق ها، سادگی در معماری، چشمه و گنبدها نیز ظاهری هستند که با تزئین در شکل بازار نقش برجسته ای داشته و علاوه بر سادگی که به این بنا بخشیده شده، جذاب نیز می باشد و هرچه بیشتر قدم برداشته می شود بیشتر سعی در واشکافی بازار رغبت پیدا می کنیم.

یکی از چهره هایی که در مجاورت بازار قرار دارد مسجد اعظم بوده که هنگام انقلاب نیز نقش برجسته و مهمی را آفریده و در سردر ورودی اصلی بازار قرار دارد و نیز جلوه ای قدیمی تر هم به ظاهر بازار بخشیده است.

نکته ای که در این میان باید به آن توجه کرد آن است که دیگر بازارهای کهن به مرور زمان و بر اثر دخل و تصرف غیر اصولی، قسمت های اعظمی از آن از جمله راسته بازارها، دکاکین، سراها، تیمچه‌ها و برف اندازها به شکل نادرست و ناهماهنگی نوسازی شده و سبب شده تا بخشی از این بازار از شکل و شمایل قدیمی خود خروج کرده و تغییر چشمگیری کند.

با این حال، باتوجه به اهمیت و مهم بودن این بازر در بین مردم آذربایجان، سرانجام در تاریخ 22 خرداد سال 1362 به شماره 1639 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید