11:35|پنجشنبه, اردیبهشت 20 ,1403
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1396 - 01:04
کد خبر: 6442

صفی الدین اورموی؛ الگویی برجسته برای جامعه هنری اسلام

صفی الدین اورموی، آثاری بسیار زیبایی داشته و همین زیبایی سبب شد تا هنرمندان ایرانی و سایر مملکت های اسلامی، او را برای خود الگو قرار دهند.

صفی الدین اورموی؛ الگویی برجسته برای جامعه هنری اسلام

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، ارومیه در کنار جاذبه های گردشگر و آثار باستانی، دارای تاریخ و هنری بسیار ارزشمند نیز می باشد که با وجود شخصیت های بزرگ و برجسته ای نقش بسته است.

برای مثال عبدالمومن بن یوسف بن فاخر صفی‌الدین اورموی معروف به شیخ صفی‌الدین اورموی دانشمند، موسیقیدان و خوشنویس از جمله این شخصیت ها است.

وی در سال 613 هجری قمری در شهرستان اورمیه به دنیا آمده و پس از گذر کودکی و نوجوانی، با تلاش هایی که در راه هنر و خوشنویسی انجام داد توانست نام خود را برای همیشه بر سر زبان ها جاری کند.

گفتنی است که وی از سیاستمداران تاریخ نیز به شمار می رفت، اگر بخواهیم به زندگی وی اشاره کنیم باید این را نیز ذکر کرد که او پس از ابونصر فارابی و پیش از عبدالقادر مراغه ای،  در موسیقی جزو سه استاد موسیقی آن زمان جهان اسلام بود، وی آثاری بسیار زیبایی داشته و همین زیبایی سبب شد تا هنرمندان ایرانی و سایر مملکت های اسلامی، او را برای خود الگو قرار دهند.

ژوزف یکتابیک، موسیقی شناس درباره موسیقی ملت خود برای (دائرةالمعارف لاوینیاک) نوشته و درباره شیخ صفی الدین اورموی چنین می گوید: «بالاخره موسیقی شناس ترک، صفی‌الدین اورموی نام داشته و به روزگار خلافت مستعصم خلیفه عباسی در نیمه دوم قرن هفتم می زیسته و توانست دوره ثابت و لاتغییر سابق را به پایان آورد.» (نام آوران اورمیه/علی بابایی، چاپ اول/انتشارات تکدرخت/ ص 104)

از آثار مهم اورموی می توان به رساله شرقیه و ادوار اشاره کرد و گفتنی است که كتاب اخیر به زبان تركی هم ترجمه شده است.

صفی الدین اورموی پس از 80 سال زندگی علمی، هنری و سیاسی در سال 693 و در زندان بغداد درگذشت، در این میان نباید از این موضوع گذشت که اکنون در شهرستان ارومیه فعالیت های فرهنگی چشمگیری در رابطه با موسیقی و هنرهای دیگر آغاز شده است.

ولی علاوه بر این ها، انتظاری که می رود نام گذاری خیابان ها به نام های بزرگان آذربایجان است، چراکه مردم ارومیه و آذربایجان دوست دارند که خیابان های شهر خود را به نام اشخاص مشهور و ترک زبان خود ببینند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید