19:25|دوشنبه, اردیبهشت 17 ,1403
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1396 - 23:54
کد خبر: 6415

روستای علی بیگلو؛ اثری ماندگار از تاریخ چند هزار ساله ارومیه

روستای علی بیگلو (آلیبیلی/علی بَیلی) از جمله روستاهایی است که دارای اثر تاریخی و چهره زیبایی بوده و مربوط به دوره قاجار می باشد.

روستای علی بیگلو؛ اثری ماندگار از تاریخ چند هزار ساله ارومیه

 به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، تاریخ آذربایجان به ویژه شهرستان ارومیه، تاریخی چند هزار ساله بوده و اثرات بسیاری از معمارها و چهره های ماندگار خود دارد که این نیز امروزه چهره زیبایی به شهر بخشیده است.

روستاهای این شهر از جمله دیگر زیبایی هستند که همه ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند و توجه و رسیدگی به این مناطق از سطح شهر می تواند قدمی در راستای درآمدزایی و معرفی شهر به تمام نقاط دنیا باشد.

روستای عل بیگلو (آلیبیلی/علی بَیلی) در محال نازلی چایی اورمیه از روستاهای تاریخی است که عمارت معروف آن هنوز هم استوار و پا برجا مانده است، روستای مذکور در ۱۷ کیلومتری شمال شهر اورمیه در جاده سلماس نرسیده به نوشین‌شهر واقع شده است؛ عمارت یا خانه‌ی اربابی آن، از آثار با ارزش و تاریخی محسوب می شود.

ناگفتنی نماند که بنای قلعه مربوط به دوره قاجار است ولی در هیچ کدام از منابع تاریخی در مورد این عمارت ذکر نشده است، دیدگاه بسیاری در این باره وجود دارد مانند این که عمارت حیدرلو امام قلی خان بیگلربیگی، همین بنا می باشد که ملک قاسم میرزا آن را مرمت نموده است، که به اشتباه آن را به روستای حیدرلو مرتبط ساخته اند، با این حال در دوره جیلولوق این قلعه و روستای وقاصلو محل مقابله با قوای مسلحه بوده است..

از مشخصات بنا می توان به برج نگهبانی اشاره کرد که در زمان ساخت دو تا بوده ولی اکنون تنها یکی از آن ها باقی مانده است، یک سردر عظیم که از لحاظ ابعاد به نظر بزرگترین سردر در سطح شهرستان اورمیه است و در اثر مرور زمان و یا جنگ ها و نا امنی ها قوس و آجرکاری راسته خفته آن فرو ریخته و امروزه نیز از آنها آثاری به جا نمانده است.

آجرکاری برجسته که دورتادور پنجره و بدنه ساختمان کار شده از دیگر نماهایی است که چشم را مجذوب خود می کند؛ طبقه همکف و قسمتی از طبقه دوم در سمت غربی بنا و سردر بنا در قسمت شرقی بنا، چیزهایی است که اکنون از آن باقی مانده است.

چنین اثرهایی که در سطح این شهر وجود دارد، واقعا رسیدگی بیشتر می طلبد چراکه می توان با استفاده از بناهای تاریخی و اثرهای باستانی شهر و بازسازی آنان، شهر را بهتر و مطلوب تر به اطلاع گردشگران رساند تا همانند  عمارت زیبای روستای ولنده علیا تخریب نشوند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید