23:55|دوشنبه, اردیبهشت 17 ,1403
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1396 - 09:00
کد خبر: 6409

حمام تاریخی قائم در ارومیه؛ اثری قدیمی از سنت های شهر

حمام قائم در ارومیه از جمله اثرهایی است که سنت به شمار رفته و دارای تاریخ بلندی است، لذا برای احیای تاریخ و نگهداری از چنین تاریخ هایی، مسئولان کمی بیشتر از پیش به آثارهای شهر توجه کنند.

حمام تاریخی قائم در ارومیه؛ اثری قدیمی از سنت های شهر

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، شهرستان ارومیه از جمله شهرستان هایی است که به لحاظ تاریخی دارای قدمت بسیاری بوده و سالانه مورد توجه گردشگران زیادی قرار می گیرد.

ارومیه، شهرستانی است که اگر بخواهیم به آثارهای باستانی آن اشاره کنیم باید، کتابی در این رابطه نوشته شود چراکه این قدمت به هزاران سال پیش باز میگردد و نیز اثرات ملی ثبت شده ای در کارنامه خود دارد.

حمام قائم اورمیه از جمله اثرهایی است که با تاریخ این شهر برابری می کند و استقبال زیادی از آن می شود چراکه از جمله حمام های قدیمی اورمیه به شمار می رود.

این حمام در داخل بازار تاریخی اورمیه قرار دارد؛ سردر ورودی اصلی بازار از سمت خیابان بعثت، که با تابلوی «بازار تاریخی اورمیه» به نمایش گذاشته شده و نیز تاریخچه مختصری از سرگذشت بنا، نوشته شده است.

بازار اورمیه دارای کسبه های مختلفی است که هرکدام مشغول به کاری بوده و از قدیمی های بازار محسوب می شوند؛ بازار، دارای یک معماری ساده بوده و و از نظر فرم در طاق ها و چشمه و گنبدها تفاوت مشاهده می شود.

حمام قائم با تابلوی مستطیل شکلش برای قدیمی ها و جدید هایی که به حمام عمومی علاقه دارند به چشم می آید و با ذکر کلمه مردانه در تابلوئش نشان داده که تنها برای مردان سرزمینش خدمت می کند.

دیوارها و پله ها از سنگ های گرانیت سفید رنگ کار شده؛ در دومین پاگرد حمام بساط واکسی، به چشم می آید.

نوشته کوچک «افراد کم درآمد به هر مبلغی می توانند در این گرمابه استحمام کنند» چشم را نوازش می دهد و احساس خوبی را در دل جاری می کنند چرا که هستند کسانی که حداقل به فکر قشر کم درآمد هستند.

طاق های سنتی و جناقی، سقف حجره ها را تشکیل می دهد، کف حمام با کاشی آبی و سبز کاشی کاری شده و سقف نیز یا ترکیب رنگ آبی و سبز رنگ آمیزی شده است.

این حمام شاهد عروسی های بسیاری بوده، این گونه که ساقدوش و سولدوش تازه داماد را به حمام برده و اصول مراسم عروسی را به جای می آوردند.

با مطالعه در رابطه با درآمد حمام های سنتی، فهمیدیم که درآمد بسیار کم بوده و مراجعه کننده نیز کمتر شده است، لذا برای ادامه حیات تاریخ شهرستان خود باید به آن ها توجه کرده و اهمیت خاصی قائل شویم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید