12:01|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 09 خرداد 1396 - 00:38
کد خبر: 6396

راه اندازی تحصیلات تکمیلی و تربیت محققین انقلابی از تحریف تاریخ انقلاب اسلامی جلوگیری می کند

با راه اندازی جدی تحصیلات تکمیلی در رشته‌های علوم انسانی در استان و حمایت مطالعات پژوهشی دانشجویان مقاطع تحصیلی در راستای انقلاب و دفاع مقدس و تربیت محققین انقلابی در همین دانشگاه‌های استان در 4 سال پیش رو می تواند از تحریف انقلاب اسلامی توسط دشمنان داخلی و خارجی جلوگیری نماید.

راه اندازی تحصیلات تکمیلی و تربیت محققین انقلابی از تحریف تاریخ انقلاب اسلامی جلوگیری می کند

به گزارش سرویس سیاسی باریش نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در رابطه با کتاب انقلاب اسلامی در ارومیه، مصاحبه تفصیلی با خبرنگار باریش نیوز داشته است.

این کتاب در سال 92 در دو جلد جداگانه و چهار بخش با عنوان های جغرافیای ارومیه، ارومیه در دوران قاجار و پهلوی، ارومیه در دوران انقلاب اسلامی و ارومیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دست مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ گردیده است.

با توجه به نقش پر اهمیت مردم شهرستان ارومیه در پیروزی انقلاب اسلامی، در امر ترویج تربیت انقلابی و پایداری آن در سطح کشور، امام جمعه ارومیه به سوالات زیر پاسخ دادند.

باریش نیوز: اهمیت لزوم بررسی تاریخ انقلاب اسلامی در استان آذربایجان غربی، شهرستان‌ها و حتی روستاها چقدر می‌باشد؟

قریشی: استان آذربایجان غربی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و مزیت‌های قومی یکی از حالات کم‌نظیر در کشور را برخوردار است. همدوشی مردم استان (ترک و کرد و آشوری) فارغ از دغدغه‌های دینی و مذهبی (شیعه و سنی و مسیحی) در برهه‌های مختلف مثال زدنی بوده و همواره یکی از نقاط قوت این استان به شمار رفته است.

انقلاب اسلامی یکی از مقاطع حساس تاریخ ایران در این استان نیز از جایگاه خاصی برخوردار بوده و مردم استان نیز با درک آرمانهای امام راحل عظیم الشان از همان اوایل آغاز نهضت پای رکاب مولای خود حاضر شده و در این راه فرزندان گلگون کفنی را تقدیم داشته است که خود یادگاری است از این دیار تا برای همیشه در تارک تاریخ این سرزمین بدرخشد.

اگر از ارومیه به‌عنوان اولین شهر آغاز کننده مبارزه مسلحانه با رژیم منحوس پهلوی یاد می‌کنیم نشان از حضور همه‌جانبه مردم در صحنه انقلاب دارد؛ اما به‌واقع آیا حق این مردم در معرفی مجاهدت‌های انقلابی‌شان ادا شده است؟ اینجانب معتقدم خیر، البته کارهایی انجام شده ولی کافی نیست. جای‌جای استان آذربایجان غربی نشان از دلاور مردی‌های مردان و زنان خستگی‌ناپذیری دارد که در کمتر جایی ثبت شده و امروز جوانان این استان که ایام انقلاب را درک نکرده‌اند به‌سختی می‌توانند به منابع دست یابند.

لذا به نظر می‌رسد ترسیم تاریخ انقلاب اسلامی در استان آذربایجان غربی و نقش مردم این دیار در پیروزی آن امری است ضروری و باید از بهترین دانشمندان خود در این زمینه بهره جوییم تا مقاطع مختلف تاریخ انقلاب در استان مورد دقت قرار گرفته و نهایتاً مطالعاتی مستند تهیه گردد تا بتواند منابع مطالعاتی قشر جوان را فراهم آورد. اگر این اتفاق نیافتد شاهد فاصله‌گیری جوانان از آرمانهای انقلاب خواهیم بود که در نوع خود امری ناپسند می‌باشد و آینده را دچار مخاطرات جدی می‌نماید.

باریش نیوز: نقش جوانان در رابطه با استوار نگه داشتن انقلاب اسلامی در کشور ایران به چه میزان اهمیت و ارزش دارد؟

قریشی: جوانان به‌عنوان پیشقراولان و موتور محرکه انقلاب اسلامی باید با بصیرت و ولایتمداری راه نسل اول انقلاب را به شایستگی ادامه دهند.

تجربه چهل ساله انقلاب و تاریخ نهضت انقلاب اسلامی نشان می‌دهد در هر جا به جوانان اعتماد شده و کار به آنها سپرده شده است اتفاقات درخور توجهی رخ داده است و کارهای نشدنی بسیاری شده و امروز شاهد دستاوردهای بسیاری حاصل از این اعتماد هستیم.

تولید علوم و فن‌آوری هسته‌ای، نانو، صنایع موشکی، اقدامات هوا و فضا و صدها مقوله دیگر در سالهای اخیر و مجاهدت‌ها و دلاوری‌ها در ایام دفاع مقدس و انقلاب اسلامی همگی حاصل حضور جوانان در صحنه بوده است. اینکه عرض شد تعارف نیست بلکه حرف تحقیقی و ثابت شده‌ای است. میانگین سنی دانشمندان، شهدا و انقلابیون همه نشان دهنده آرایش بدنه انقلاب اسلامی در مسائل مهم می‌باشد.

امروز نیز جوانان از نظر اینجانب دارای نقش محوری در نگهداری و صیانت از دستاوردهای انقلاب می‌باشند. باید به جوانان اعتماد کرد و با آگاهی بخشی به ایشان راه ظهور و بروز این عزیزان را در عرصه‌های مختلف گشود.

باریش نیوز: برای ادامه پایداری انقلاب اسلامی، تربیت و کادرسازی آن در کشور چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

قریشی: انقلاب اسلامی از همان ابتدای شکل‌گیری نهضت حضرت امام «رحمت ا... تعالی علیه» نیازمند کادر سازی بوده و تا پایان جنگ تحمیلی این امر را به‌خوبی پیش برده است.

در قاموس امام عظیم الشان و رهبر فرزانه انقلاب باید به جوانان اعتماد کرد و کار را به ایشان سپرد و از این طریق امور انقلاب را با سرعت پیش برد تا شاهد شکوفایی در عرصه‌های مختلف گردیم لیکن در سالهای پس از جنگ تحمیلی کمتر شاهد این اتفاق بوده‌ایم.

چرخش نخبگان و تربیت نسل بعدی مدیران و اداره‌کنندگان امور انقلاب ضروری است که متأسفانه میانگین سنی مدیران کل و مسئولیت دیگر نشان می‌دهد که باید اراده‌ای جدی بر این امر ایجاد شود و باید به‌عنوان مطالبه جدی مطرح و پیگیری گردد.

باریش نیوز: برخی در داخل و خارج از کشور درصدد تحریف تاریخ انقلاب اسلامی هستند، برای جلوگیری از این اقدامات چه‌کارهایی می‌توان انجام داد؟

قریشی: مستندسازی و شفاف‌سازی وقایع انقلاب در این استان و بازگویی آن از زبان شاهدان عینی منصف و معتقد و مکتوب سازی این اظهارات جهت بهره‌برداری نسل‌های بعدی به نظر امری ضروری است که باید از سوی دستگاه‌های مسئول جدی گرفته شود.

بنده راه اندازی جدی تحصیلات تکمیلی در رشته‌های علوم انسانی در استان و حمایت مطالعات پژوهشی دانشجویان مقاطع تحصیلی در راستای انقلاب و دفاع مقدس یکی از زمینه‌های مستندسازی می‌باشد. از سوی دیگر تربیت محققین انقلابی در همین دانشگاه‌های استان می‌تواند انگیزه‌های لازم برای مطالعه انقلاب را فراهم آورد. حال اگر همین دو اتفاق در یک برنامه 4 ساله در این استان رقم بخورد ان شاء الله تا افق 1404 می‌توانیم سند گردآوری شده جهت مطالعات جدی پیرامون انقلاب را فراهم آوریم. البته باید توجه داشت که این امر به‌سرعت اتفاق افتد چرا که متأسفانه ذخایر نیروی انسانی انقلاب در استان به دلیل کهولت سن هرسال از دست می‌روند و جایگزینی برای آنها وجود ندارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید