07:48|پنجشنبه, اردیبهشت 20 ,1403
تاریخ انتشار: 05 خرداد 1396 - 23:44
کد خبر: 6381

باش قلعه ارومیه در معرض نابودی/ آسیب جدی به محیط زیست بر اثر سهل انگاری "کومورچی لر"

باش قلعه ارومیه از تپه های تاریخی و یکی از مناظر طبیعی این شهرستان، در معرض نابودی قرار دارد چراکه "کومورچی لر"، افرادی که به تولید زغال به روش سنتی می پردازند و نسبت به محیط زیست غفلت بسیاری کرده اند.

باش قلعه ارومیه در معرض نابودی/ آسیب جدی به محیط زیست بر اثر سهل انگاری "کومورچی لر"

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز آلودگی در استان های کلانشهر به مرحله ای رسیده است که دیگر به دغدغه ای حاد تبدیل شده و مردم برای فرار از آن سر به هرجایی جز کلانشهرها می گذارند.

برای بررسی این مسئله می توان به خود انسان رجوع کرد که با صنعتی شدن شهرها، تمدن انسانی نیز تغییر کرده و برای درآمدزایی و پیشرفت استان و کشور خود دست به کارهایی همچون راه اندازی کارخانجات، واحدهای تولیدی و خط استفاده از دستگاه های دود زا برای دسترسی به محصول مد نظر خود زد.

این مسئله تنها بر روی زمین اتفاق نمی افتد و انسان به اوج آسمان نیز برای رسیدن به اهداف خود دست برده است؛ برای مثال می توان به ساخت هواپیماها و جابجایی مسافر و بار اشاره کرد.

این آلودگی می تواند چنان تاثیری در انسان بگذارد که بشر حتی در تنفس نیز دچار مشکل شود و خسارت جانی بسیاری به او وارد شود؛ لذا چنین اقداماتی کمی نیز توجه به بشر را می طلبد.

در این میان می توان به شهرستان ارومیه که از کلانشهرهای کشور محسوب می شود نیز اشاره کرد و همانند دیگر استان ها در این استان هم افرادی پیدا می شوند که به خاطر پر کردن جیب خود و کسب سود، محیط زیست خود را نادیده می گیرند و نسبت به زدن آسیب اساسی به آن می پردازند.

امروزه برای تولید زغال، افراد بسیاری به روش صنعتی رو آورده اند، درحالی که برخی ها هنوز نمی توانند از روش سنتی دست بردارند و نسبت به تولید آن می پردازند به صورتی که مردم بسیاری از این اقدام ضربه می خورند و محیط زیست ما نیز با این اقدام ها، کم کم از دست می رود.

برای بازبینی این موضوع باید به تولید زغال در پشت کوه "باش قالا" (باش قلعه) اشاره کرد که در محدوده پشت کوه در جاده طلاتپه قرار دارد؛ و برخی ها که در زبان ترکی به آنان "کومورچی لر" می گویند تقریبا به مدت یک سال است که به طور شبانه روزی، این کار را انجام می دهند.

اگر ریز بینانه به این مسئله نگاه کنیم متوجه می شویم که ضربه ای که از این کار به محیط زیست وارد می شود دوچندان تر از ضربه ای ایست که کارخانه ها وارد می کنند.

سوزاندن شبانه زباله ها در جاده از دیگر معضل هایی است در آن منطقه بیداد می کند و سبب گلایه مردم ساکن اطراف "باش قالا" می شود؛ لذا چنین مسئله هایی که سبب آسیب به محیط زیست شده و جان مردم نیز به خطر می افتد، توجه و رسیدگی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی را می طلبد.

در این میان باید به تاریخی بودن و از مناظر طبیعی این تپه نیز اشاره کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید