19:08|پنجشنبه, اردیبهشت 20 ,1403
تاریخ انتشار: 04 خرداد 1396 - 00:45
کد خبر: 6375

نود و هفت در صد روستاهای آذربایجان غربی از آب شرب برخوردارند

در سطح آذربایجان غربی 97.44 در صد از روستاها دارای آب شرب بوده و تنها 2.56 در صد از جمعیت روستاها غیربرخوردار هستند.

نود و هفت در صد روستاهای آذربایجان غربی از آب شرب برخوردارند

کاظم محمدی اقدم، مدیر شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در گفت و گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز گفت: در استان تعداد دو هزار و 839 روستا وجود دارد که دو هزار و 180 روستا بالای 20 خانوار و 659 روستا نیز زیر 20 خانوار می باشد.

وی با بیان این که 83.44 در صد از روستاهای آذربایجان غربی تحت پوشش هستند افزود: شاخص بهره مندی روستاها 72.22 درصد بوده و 97.44 در صد نیز از آب شرب برخوردار هستند.

محمدی اقدم ادامه داد: روستاهای غیربرخوردار که به عبارتی تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی محسوب نمی نمی شوند، 2.56 در صد می باشد.

وی با اشاره به این که در سال 95 اقدامات مناسبی از لحاظ آبرسانی صورت گرفته خاطر نشان کرد: 86 روستا با جمعیت 38 هزار نفر با صرف هزینه 19 میلیارد تومان در سال گذشته از اقدامات آبرسانی بهره مند شدند.

مدیر شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی با بیان این که از تعداد روستای ذکر شده 47 روستا در هفته دولت و مابقی در ایام دهه فجر از آبرسانی بهره برده اند عنوان کرد: کیفیت آب شرب و تحویل آب سالم به مردم از جمله اولویت های شرکت آب و فاضلاب روستایی به شمار می رود.

محمدی اقدم گفت: سال ها است که کشور ایران با بحران خشکسالی مواجه هستند لذا با در نظر گرفتن این بحران نیز باید آب سالم و عاری از میکروب و قابل شرب به مردم تحویل داد و به جز کمیت، به کیفیت توجه بیشتری نمود.

وی با اشاره به این که فرسودگی شبکه و تجهیزات از جمله چالش هایی است که به آن دچاریم اظهار کرد: در سطح استان بیش از ده هزار کیلومتر خط انتقال آب و شبکه توزیع وجود دارد که اصلاح و بازسازی را می طلبد.

محمدی اقدم با بیان این که انتقال آب از مناطقی به مناق دیگر از دیگر مشکلات شرکت محسوب می شود تصریح کرد: کمبود مخزن به اندازه نیم متر مکعب برای هر مشتر، کبود نیروی انسانی ماهر و متخصص، کمبود درآمد واعتبار و عدم فضای مناسب اداری از دیگر چالش هایی است که شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده هر متر مکعب آ بالای 600 تومان می باشد که ما از مشترکین 140 تومان دریافت می کنیم، در واقع قیمت واقعی آب از مردم اخذ نمی شود.

این مقام مسئول ضمن اشاره به این که اعتبارات صندوق توسعه ملی به شرکت آب و فاضلاب روستایی به طور صد در صد تخصیص یافته است افزود: از محل صندوق توسعه 46.2 میلیارد تومان اعتبار برای ارائه خدمات مطلوب و رفع مشکلات موجود به این شرکت اختصاص یافته است.

محمدی اقدم بیان کرد: راه اندازی دستگاه پکیج تصفیه آب در 16 روستای پلدشت، 4 رستای شهرستان شوط 3 روستای دیگر در شمال استان و بهره مندی این شهرستان ها از آن از اقداماتی است که این اواخر صورت گرفته است.

وی با اشاره به این که توجه دولت برای کیفیت آب شرب روستاها مهم است ادامه داد: مطالعه مجتمع آبرسانی بوکان، مهاباد، میاندوآب و برخی دیگر از شهرستان های شمال آذربایجان غربی در دست می باشد و پس از مطالعه در مرحله اداری و ساخت قرار می گیرد.

مدیر شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی افزود: ضمن راه اندازی سامانه 1523 که به طور شبانه روزی در خدمت مردم است و برای رفع مشکلات قدم برمی دارد، در شهرستان های پلدشت، شوط و چایپاره و نوشین شهر، سرو وسیلوانا نیز امور آب و فاضلات برای رسیدگی سریع و بررسی مشکلات و رفع آن ها دایر شده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید